Krídlo (spoiler) veka kufra + krídelká ako bonus

Obyčajná Octavia III s benzínovou jedna-štvorkou asi nebude trhač asfaltu, ale pár pomyselných  koní si môžeme pridať 🙂 . Je mi jasne že ereska z toho nebude, ale auto si upravujem hlavne podľa seba a spoiler sa mi páčil už za čias Fabia III a počas jeho lepenia. Autu to pridá trošku športovejší šmrnc. Alebo nie?

No nevyzerá to na tom kombi parádne?

Spoiler je možné zakúpiť ako originál príslušenstvo napríklad aj na eshope Škoda za približne 107 €. Nevýhoda je čistý plast bez povrchovej úpravy, bez laku.

O farebných možnostiach sme si už niečo popísali pri úprave znakov. Ja mám auto vo farbe Candy White (Biela Candy, kód farby F9E/9P9P, lakový sprej 3T0 050 200 F9E).

Odvážnejší môžu siahnuť aj po úplne odlišnej farbe spoilera voči zvyšku auta, ako sme to na skúšku realizovali priložením spoilera Corrida Red (červená Corrida) na Martinove Brilliant Silver (strieborná metalíza).

Skúška priloženia čerstvo vyzdvihnutého spoilera priamo na Octavia III Combi…ale to už predbiehame.

Potrebný materiál

  • 1x – 5E9 071 605 – spoiler pre veko kufra
  • 1x – 5L0 071 780 – lepidlo
  • 1x – sprej, farba podľa farby karosérie

Ako sme si už naznačili, spoiler sa mi podarilo cez kamaráta zakúpiť priamo vo farbe Candy White, o čom svedčia aj nálepky z vnútornej strany, či biela farba z vonkajšej strany.

Odpadá u mňa nutnosť spoiler lakovať alebo nechávať u niekoho lakovať. Takáto ponuka sa nemusí objaviť stále, je to skôr o náhode a možno sledovaní inzerátov.

Ide o originálne príslušenstvo Škoda s odpovedajúcim atestom (schválenim) a číselným označením výrobku (5E9 071 605).

Na lepenie je odporúčané lepidlo 5L0 071 780. Pri Fabii som mal možnosť použiť lepidlo na čelné sklá (Kent Screenfix 90). Ako alternatívny výrobok na lepenie je možné využiť „tesniaci“ tmel Teroson MS 930. Dostupný je v bielej, šedej aj čiernej farbe. Aplikuje sa cez výtlačnú pištoľ po vytvorení diery v hornej časti a nasadení plastového hrotu.

Dielenská príručka uvádza možnosť použiť lepidlo D 172 090 A2, originálny návod ku spoileru pre zmenu HHA 381 015. Takže je z čoho vyberať 🙂 .

Príprava, lepenie, montáž

Návod k spoileru aj dielenská príručka majú niekoľko spoločných bodov, ktoré odporúčam dodržať. Na začiatok spomenieme aspoň:

  • teplota vyššia ako 18°C
  • čisté a umyté auto
  • ideálne dve osoby

Už kedysi dávno som mal uložené video prípravy a lepenia spoilera (zdroj neznámy 🙁 )

 

Auto narýchlo preženieme cez wapku alebo poriadne vyumývame doma.

Nasleduje dôkladné vyutieranie a vysušenie predovšetkým okolia nad zadným oknom. Prebehlo zároveň nejaké rýchle fotenie pre neskoršie porovnanie výsledkov.

Počasie pri lepení moc neprialo, zmrákalo sa na dážď, preto som auto radšej schoval pod prístrešok. Fotky môžu byť o niečo tmavšie, než by sme si želali. Podstata a zámer sa nemenia. Skúška priloženia spoilera priamo na aute.

Na originál spoileri je z vnútornej strany pripravená 3M obojstranná páska.

Miesto lepenia odmastíme originál čistiacim prípravkom D 009 401 04 alebo aspoň podľa možností alkohol či technický benzín.

Hrot lepidla zostrihneme aby sme na konci dostali približne 6 mm otvor. Lepidlo nanesieme po celom obvode spoilera do pripravenej drážky.

Ešte pred nasadením spoilera s naneseným lepidlom na auto v rohoch odstránime časť ochrannej fólie obojstrannej pásky.

Pokiaľ to okolnosti dovoľujú, zavoláme na pomoc druhú osobu. Je to predovšetkým z dôvodu správneho nasadenia spoilera stranovo aj výškovo. Pre úplným dotlačením spoilera po celom obvode vytiahneme zvyšné kúsky ochrannej fólie obojstrannej pásky. Na prilepenie lepidla máme zhruba 15 minút.

Ak sme si istí správnym zarovnaním spoilera voči veku kufra a karosérii, spoiler dotlačíme a zaistíme papierovom páskou.

Pre istejšie prilepenie môžeme využiť aj mechanickú zátaž. Až pri písaní tohto článku som si všimol odporúčanie zaťaženia 80 N (čo je asi 8 kg). Samozrejme nekladieme „závažie“ priamo na spoiler a strechu, ale radšej cez niečo čo nepoškodí lak spoilera a strechy. Ja som použil handru, plachtu a až na nej sú položené tehly. Keď som ich viac nenašiel, tak dobre poslúžili bandasky s vodou.

Podľa typu lepidla auto necháme v kľude minimálne 2 hodiny, v mojom prípade som mal náhradné auto, tak lepidlo ostalo zaťažené vyše 24 hodín. Okrem toho sa neodporúča auto umývať skôr ako po 24 hodinách.

Žeby spokojnosť? 🙂 :* 

Niekoľko fotografií výsledku.

Plus nejaké tie porovnávacie fotky. Nie pri každej sa mi podarilo napodobniť presný uhol a vzdialenosť, no hádam tam nejaký rozdiel viditeľný aj je 😉 .

Postup z lepenia na sedanovú (liftback) verziu nemám, preto si to popisovať nebudeme.


BONUS – krídelká pre zadný nárazník

Keď už lietame, tak lietajme poriadne. Okrem krídla (spoilera) na streche pridáme ďalšie dve pomocné krídelká. Pôvodne sa používali opäť pre RS modely, ale pasujú aj na obyčajné verzie, dokonca sú totožné pre karosériu kombi a liftback. Podľa stránky skoda-diely bohužiaľ nie pre modely Scout.

Potrebný materiál

  • 1x – 5E0 807 837 B 9B9 – nástavec ľavý Škoda
  • 1x – 5E0 807 838 B 9B9 – nástavec pravý Škoda

Názory na využitie a potrebu tieto krídelká montovať sú rôzne. Niekde sa dočítame, že prišli s modelom Octavia III facelift, inde že už boli použité na VW Touareg, VW Passat B6 CC, VW Scirroco či dokonca VW Golf 6 a podobne. Zadná náprava na faceliftových modeloch Octavia III je o niečo širšia ako na staršej predfaceliftovej generácii. Podľa mňa ich mohli dávať už od začiatku výroby, možno by sa predišlo poškodeniam zadných blatníkov. Častá chyba na Octavia III je práve začínajúca hrdza pri styku zadný nárazník/zadný blatník, kde sa dostane prach a špina. Nedostatočné venovanie pozornosti a čistenie vedie až k poškodeniu laku a následnému hrdzaveniu. Iný zdroj uvádza využitie pre 1.8 a 2.0 TSI pre ich výkon a údajne iné vírivé prúdenie vzduchu a tým špinenie karosérie a predovšetkým senzorov pre PLA 3.0 (bočné parkovacie senzory). Pomôcť môžu (zdôrazňujem že iba môžu, nemusia) v prípade použitia širších diskov/pneumatík alebo pri použití podložiek pre rozšírenie zadnej nápravy (vzhľad, stabilita). Bočnica pneumatiky by totiž nemala presahovať lem blatníka. Blatník je ale najširší v hornej časti a smerom dopredu i dozadu sa zužuje. Takto to aspoň opticky vyzerá, že je blatník rozšírený a schová bočnicu kolesa. Nepočítam ale prehnané extrémy, kde nepomôže na zakrytie bočníc pneumatík ani bodykit 😀 .

Montáž

Krídelká majú zakrivený tvar a kopírujú presne krivky zadného blatníka. Inštalácia je úplne jednoduchá, ale odporúčame ju vykonávať na vopred umytom a vyčistenom aute. V opačnom prípade sa môže špina a prach medzi nárazníkom a krídelkom premeniť na „brúsny papier“ a lak tak poškodiť.

Nič netreba demontovať, prerábať, rezať či montovať. Jednoducho nasunúť na nárazník. Napríklad takto na ľavej strane.

Na pravej strane to je rovnaké…

Alternatíva a inšpirácia

Vhodná môže byť aj reverzná inštalácia.

V tomto prípade sa pekne budú dopĺňať krídelká s tvarom zadných lapačov nečistôt (zásterok). Preto si dovolím zverejniť fotku z drive2, keďže lapače nečistôt nemám k dispozícii a nepoužívam ich.

Okrem originál riešenia pre Škodovky, existuje aj riešenie z Audi Q5. Čísla dielov sú 8R0 853 827 C4U88R0 853 828 C4U8. Tieto predĺženia sú ale drahšie (cez 30 €/ks), zakryjú ale väčšiu časť nárazníka. Fotka z internetu pre inšpiráciu.

Tieto predĺžené verzie sa mi pozdávajú aj ako náhrada zásterok. Zaujímavo by to určite vyzeralo nastriekané do farby karosérie auta!


Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/4187087/
https://www.drive2.ru/l/4309920/
https://www.drive2.ru/l/585078450637795695/
https://www.drive2.ru/l/481537165772193950/
https://www.drive2.ru/l/477155886813414108/
https://www.drive2.ru/l/477270510900609166/
https://www.drive2.ru/l/649767667502158724/
https://www.drive2.ru/l/8548548/
https://forum.skodahome.cz/topic/126972-styling-kit-sii/

 

1 komentár na článok “Krídlo (spoiler) veka kufra + krídelká ako bonus

  1. dovolím si citovať jeden komentár na facebooku:

    všetko na jednotku , len dodám tak ako sa skla lepia na karosériu a v mieste lepenia skla je aplikovaný na karosériu čierny prímer aby polyuretán držal,tak ak zadne krídlo povecme že na Karoq keď je lepené tak na krídle je 3M páska a lepidlo je použite therson a na karoseriu je pouzidy transparentný prímer. A dokonca aerodynamicke prvky ktoré sú lepené na zadne sklo ku krídlu tak v mieste lepenia je pouzity tiež 3M transparentný prímer na sklo. P.S krídelka sú jednoducho koncernovo nazvane Flapy.

    zaujímavá je pre mňa hlavne informácia o použití primeru a názve pre krídelká 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore