Plynové vzpery prednej kapoty

Plán pre plynové vzpery bol už dávno. Zohnať ich nie je problém, namontovať tiež nie. Odrádzala ma však cena. Keď sa však objavila táto ponuka, nedalo sa odolať. Možno to nie je top výrobok, neviem či to má niekto otestované aj na Fabia 3, ale riskol som to. Tak smelo do objednávania a montovania…

Pre Rapid existuje aj originál riešenie s objednávacím číslom 5JH 823 359. Na naše Fabie som nenašiel nič, ani u bratov Rusov. Jedine odkazy pre montáž na Rapid. V Čechách a na Slovensku sa dajú vzpery zakúpiť za trošku premrštenú cenu 50-60 €. Na to, že poniektorí do motorového priestoru nazrú 2-krát ročne pri dolievaní kvapaliny do ostrekovačov to môže byť dosť. Existuje konečne lacnejšia varianta, objednať vzpery dokonca vrátane montážneho materiálu z Aliexpress.

Ako som spomínal, neváhal som a riskol objednávku. Vzpery skutočne minulý týždeň dorazili, kvalitne zabalené aby sa nepoškodili. Každá vzpera v osobitnej fólii (sáčku), ako celok v niekoľkých vrstvách bublinkovej fólie. Dokonca sa mi ušiel aj darček, handrička. Drobnosť, poteší a ďakujem.

Prikladám aj pár fotografií z rozbaľovania.

Potrebné náradie

Pre montáž je skutočne pribalené všetko okrem náradia.

  • vidlicový/očkový kľúč – 10, 12, 13
  • stará hrubšia handra, alebo druhý pár rúk

Mohli to skúsiť vyriešiť jednotným kľúčom, ale nevadí.

Príprava

Trošku mi vadila povrchová úprava a nie ideálne a dokonale vyrobený horný úchyt. Preto som sa rozhodol ho prebrúsiť, odstrániť starú čiernu farbu a nastriekať nanovo vo farbe auta (červená Corrida) a ošetriť vrchným lakom. Dielo sa myslím podarilo.

Montáž

A už vadila montáži akurát zima vonku. Začal som nasadením spodných úchytov namiesto pôvodných skrutiek držiacich blatníky. Aj tu je rozdiel voči českým/slovenským dodávateľom, kde sa spodný čap montuje namiesto skrutky držiaka svetlometov.

Nastriekaný a pripravený horný úchyt som spojil s čapom ešte v dielni na stole.

Pred samontou montážou som si pod hranu kufra podložil starú handru. To len pre istotu, keby som celú váhu kapoty neudržal (nemal som pomocníka). Vyberieme 2 skrutky držiace pánt na kapote. Pred týmto úkonom si môžte označiť presné osadenie pántu, pretože sa určite posunie.

Držiaky som orientoval čapmi do vonkajšej strany. Držiaky vycentroval aby boli na oboch stranách rovnaké medzery a vzdialenosti a skrutky, teda skôr sú to matice, dotiahol.

Následne zaskrutkujeme tlmič (vzperu) v hornej časti do pripraveného čapu v držiaku. Potom som musel klasickú tyčovú vzperu zložiť, pretože mi prekážala dĺžka, a zacvakol som vzperu v spodnom čape.

Celú kapotu som sa snažil vycentrovať a správne osadil.

Na záver som demontoval pomocou klieští držiak tyčovej vzpery pri pravom svetle a na ľavej strane celú tyč. Niektorí si ju pre istotu nechávajú, ja sa budem snažiť veriť číňanom.

Video som sem pôvodne ani neplánoval zverejňovať, no pre predstavu. Odistiť kapotu ako doteraz potiahnutím páky v interiéri, odistiť poistku na prednej kapote a mierne jej pomôcť hore. O zvyšok sa postará fyzika. Vzpery sú nastavené silou a dĺžkou dobre, nikde nič nedrie a nie je problém kapotu zavrieť.

 


Alternatívnym riešením môže byť nákup jednotlivých dielov osobitne. “Originál” vzpery a ich parametre:

  • celková dĺžka: 550 mm
  • dĺžka piestu: 260 mm
  • sila: 180 N

K tomu je nutné prikúpiť guľové čapy a vymyslieť a vyrobiť úchyty.Dobrou inšpiráciou môže byť aj UK-Polos a užívateľ ciclo. Medzi inými spomna aj použitie napríklad týchto úchytov:

K tomu aj krátke video:

Oproti Fabii môže byť pár odlišností, ale opäť platí, že fantázii sa medze nekladú.

Zdroje a odkazy:

https://www.drive2.ru/l/10116705
https://www.drive2.ru/l/9531266
https://forum.skodahome.cz

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore