Revízia prednej nápravy – horné uloženia tlmičov, tlmiče

Snáď už posledný diel skladačky s prívlastkom revízia prednej nápravy. Nemám vymenené všetky diely, len tie z môjho pohľadu najdôležitejšie – silentbloky, tyčky, lôžka. Pôvodne to mala byť jednoduchá výmena bez zložitého rozoberania a dokonca vyberania tlmičov z auta, ale ukázalo sa, že toho musím vymeniť o niečo viac.

UPOZORNENIE:

všetko robíte na vlastnú zodpovednosť a bezpečnosť! Neručím za nesprávnu funkčnosť či poškodenie akéhokoľvek dielu pri nedodržaní základov bezpečnosti pri manipulácii na náprave, zdvihaní a podopieraní auta!

Zoznam dielov

Bude dosť individuálny, pokiaľ sa rozhodnete meniť len časť dielov a nie komplet ako v mojom prípade.

Číslovanie som označoval podľa onlina katalógu ETKA. Pružiny mám ST Suspensions, ktoré som chcel ponechať.

  1. 2x – pružina
  2. 2x – 6R0 412 249 – axiálne guličkové ložisko
  3. 2x – 1J0 412 303 – doraz pryžový 53 mm
  4. 2x – 1J0 412 319 C – doraz pre tlmič
  5. 2x – N 903 536 04 – matica šesťhranná samoistná, M14x1.5 (horná matica)
  6. 2x – 1J0 412 331 C – uloženie tlmičovej jednotky
  7. 2x – 6R0 412 341 A – miska pružiny horná
  8. 2x – 6R0 412 359 – krytka
  9. 2x – 1H0 412 365 A – púzdro závitu, M14x1.5 (spodná matica)
  10. 2x – 6R0 413 031 BF – tlmič
  11. 2x – 357 413 175 A – manžeta
  12. 2x – 6R0 412 311 – distančná vložka (nepoužíva sa)
  13. 2x – N 909 548 02 – skrutka s vnútorným torxom, M12x1.5×80
  14. 2x – N 101 064 02 – matica šesťhranná s nákružkom samoistiaca, M12x1.5

Objednával som len nepreškrtnuté diely, výpis som sem dal pre všetky prípady. Pryžový doraz som zvolil 53 mm (1J0 412 303) určený pre znížený podvozok. 83 mm (357 412 303 F) je podľa mojich informácii určený pre verziu Scoutline so zdvihnutým podvozkom, 63 mm (1H0 412 303 B) by mal byť štandartný podvozok.

Nezabudnite si zohnať sťahovák na pružiny, bez neho sa nepohnete. Nepatrí to celkom k materiálu, no asi nie každý ho bude mať doma.

Neskôr som dodatočne musel dokupovať aj tisíchran M14 (XZN M14). Našťastie som to stihol o 5 minút 12 pred zatvorením predajne. O tom asi neskôr.

Výmena horného uloženia

Jednoduchá robota na pár minút.

Spomínanú tyčku stabilizátora som menil v predošlom článku, pri tlmičoch a hornom uložení postačí uvoľniť vrchnú maticu a tyčka môže ostať v stabilizátore (spodná matica).

Pre prístup k hornému uloženiu tlmičov je nutné otvoriť prednú kapotu, odstrániť krytky ramienok stieračov a stierače pomocou kľúča č. 13 uvoľniť. V mojom prípade som na stierače nepotreboval ani sťahovák, išli stiahnúť bez komplikácii. Podobne som to opisoval kedysi dávno pri dopĺňaní snímača hladiny ostrekovačov. Pri vyberaní plastu pod stieračmi opatrne, predovšetkým pre hadičku ostrekovača na pravej strane.

Pod plastovými krytmi (pozícia 8 zoznamu materiálu) sa nachádza uchytenie tlmiča a horné uloženie.

Prikladám ešte pár pokynov a obrázkov z dielenskej príručky.

Auto som mal dvihnuté a koleso demontované, pretože som horné uloženia menil zároveň s tyčkami stabilizátora. Postup uvedený vyššie som si upravil podľa seba.

Rameno som mal na vonkajšom okraji podložené zdvihákom. Povolil som vrchnú maticu kľúčom č. 21 a golou s vloženým imbusovým bitom č. 7.

Celý tlmič drží pokope ešte jedna matica, tá zároveň drží aj horné uloženie. Pre ďalší krok je už nevyhnutné pružinu stlačiť sťahovákom a uvoľniť tak pnutie na horné uloženie tlmiča a nedávno spomínanú maticu.

Čo čert nechcel, ľavú stranu som mal chytenú od hrdze a totálne zapečenú. Skúšali sme to povoľovať traja s rôznym náradím. Nepomáhala ani flexa, klepanie, búchanie, mazanie…maticu sa nepodarilo povoliť. Navyše bolo jasné, že tlmič je v ťahu 🙁 .

Mali už podľa posledného merania len 52/54 %, ale meniť som ich chcel až na jar.

Našťastie sa mi podarilo po známosti zohnať takmer nové originál tlmiče (5 000 km) za pre mňa akceptovateľnú cenu. 

Keď som mal tlmiče doma, mohol som sa pustiť do ďalšieho rozoberania. Tentokrát už kompletného, teda tlmiče von. Uvoľnenie v hornej časti som už popísal, doraz z hornej časti tlmiča som pre zmenu nechal namontovaný. V spodnej časti je najlepšie začať uvoľnením brzdovej hadičky. Tá je poistená plechovou sponou, ktorú treba ťahať k sebe. Rovnako vytiahneme aj vedenie k snímaču ABS aby sme ho pri vyberaní tlmiča nepretrhli.

Získame tým aj o niečo lepší prístup k skrutke a matici držiacej tlmič v spodnej časti tlmiča.

U mňa skrutka už chytila dostatočné množstvo hrdze. Pred povolením odporúčam prečistiť závit skrutky drôteným kartáčom, či strieknúť nejaké mazivo pre ľahšie povolenie.

Originál rozťahovák (rozpínak) 3424 sme poruke nemali. Prišla na rad hrubá sila v podobe kladiva. Viem že to nie je postup podľa kostolného poriadku, ale na počudovanie to fungovalo 🙂 .

Pozn.: fotky s kladivom sú z pravej strany, ľavú som odfotiť nestihol.

Tlmič som postupne „vyklepal“ z hlavy ložiska čapu kolesa.

Pozor však aby sa vám nevzpriečila hlava voči tlmiču či brzde.

Tlmič som dostal z auta a mohol sa pustiť do jeho likvidovania 😀 . Matica horného uloženia nie a nie povoliť, flexa pomohla.

Získal som prístup k pružine, pretože som chcel použiť svoje pôvodné ST a potreboval som aj k miske pružiny.

Pripravil som si nové diely:

  • ložisko
  • pryžový doraz
  • manžeta
  • matica
  • horné uloženie

A začal preskladávať pružiny na nové tlmiče.

Skladanie nových tlmičov

Tu odporúčam držať sa pôvodného zloženia alebo dielenskej príručky. Ľavý tlmič som musel zničiť, pravý sa ešte dá zachrániť. Okrem pružín a misiek pružín som všetky diely dával nové. Dorazy som spomínal už v úvode, objednal som športové (kvôli zníženému podvozku pružinami).

Na nezničenom tlmiči je potrebné najprv odstrániť maticu horného uloženia.

Začal som nasadením pryžového dorazu, ten je krytý manžetou.

Nasleduje vyčistená pružina, miska pružiny a ložisko.

Ostáva už len horné uloženie a matica. Tie sa majú aj podľa dielenskej príručky meniť stále, tak som ich objednal už nejak automaticky.

Tlmiče sú kompletné a pripravené na montáž. Bez tlmičov je to len prázdna diera v karosérii.

Montáž tlmičov

Rozpínak (rozťahovák) som nemal pri vyberaní tlmičov z hlavy, nemám ich ani pri montáži. Išiel som si opäť vlastnou cestou. Na začiatok drôtený kartáč a zbaviť hlavu všetkých nečistôt a prebytočnej hrdze. Dieru pre skrutku som vyčistil použitím starej skrutky. Predovšetkým aby som z otvoru dostal blato a napadanú hrzdu. Pomocou závitu to išlo dobre povyťahovať.

Po očistení som použil líthiovu vazelínu a hlavu natrel z vnútornej strany. Rovnaký spôsob je možné použiť aj na spodnú časť tlmiča.

Je to hlavne preto, lebo kladivom by sa to natĺkalo zložito. Namiesto neho som využil hydraulický zdvihák. Nasadíme tlmič do hornej časti (smerom ku karosérii) a spodnú časť sa snažíme správne pootočiť v hlave. Treba si dávať pozor, zvykne sa vzpierať. Keď sa mi už podarilo správne tlmič nasmerovať (zo zadnej strany sú výstupky, ktoré musia zapadnúť do medzery v hlave), pomaly a opatrne s priebežným vyrovnávaním a kontrolovaním som zdvihal za rameno celú hlavu smerom k tlmiču. Po prekonaní pár mm kontrola smerovania a opäť zdvihanie. Tlmič pekne zaskočil na správne miesto.

Rovnako som nasadil aj opačnú stranu.

Skrutku som natrel mazivom hlavne kvôli nasadeniu a lepší chod matice. Maticu som tak mohol dotiahnúť na oboch stranách.

Keď bola spodná časť pevná, vrátil som do držiakov vedenie k ABS a hadičku k brzde.

Keďže som tlmiče do hlavy narážal zdvihákom, horné uloženie sa mi oprelo o karosériu. Mohol som tak nasadiť hornú misku a dotiahnúť maticu jej uchytenia. Ako pri povoľovaní, aj tu je použitá kombinácia očkový kľúč a imbusová gola.

Horné uloženie pekne sedí na svojom mieste. Po čase si to pekne sadne a pevne verím, že konečne budem mať v aute a jeho okolí ticho 😉 .

Záver

Na záver ostáva nasadiť a dotiahnúť tyčky stabilizátora. Ja som ich menil súčasne s tlmičmi, popisoval som aj ich výmenu v predošlom článku.

Zároveň sa možno niekomu zapáči mierny „tuning“ v podobe vodiacich líšt chladenia predných bŕzd 🙂 . Skontrolujeme dotiahnutie skrutiek a matíc, nasadíme kolesá a spustíme auto na podlahu.

Po výmene tlmičov či samostatného horného uloženia nezabudnite na kontrolu geometrie.

Ostalo mi tu niekoľko pôvodných dielov. Niektoré možno niečo vydržia, iné to už majú bohužiaľ za sebou 🙁 .

Dôležitý je výsledok a ticho…dúfam že som na nič nezabudol a všetko aspoň približne správne opísal.


Zdroje a info:
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/4/411-411000/

4 komentáre článku “Revízia prednej nápravy – horné uloženia tlmičov, tlmiče

  1. Parádní návod. Trochu bych měl hrůzu z toho nasazování tlumičů do hlavy bez toho rozepření, aby se to nešprajclo. Ale štěstí asi stálo při tobě. A kdoví jak to dělají v neautorizovaných servisech….

    1. Jedine co nas napadlo. Zvazovali sme to nasilu roztiahnut, ale dost malo miesta potom na vyberanie. Takto to bolo vonku takmer hned. Dnu po namazani tiez pohoda, len treba s citom a opatrne. Vzpriecat sa to moze, hlavne pri nasadzovani som musel dorovnavat tlmic. Ked prekonac prvych par mm, potom to uz „skoci“ samo 😉

  2. roztahovak jsem vyrobil z golovkoveho imbusu c.8 rozmery jsem nasel na goglu. a paradni prace s nim. roztahnes a tlumic vypadne skoro sam

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore