Revízia prednej nápravy – tyčky stabilizátora

Pokračujeme v revízii prednej nápravy. Silentbloky stabilizátora a predné+zadné lôžko predných ramien máme vymenené. Ďalším krokom pre tupé buchnutie a kovové klepotanie sú tyčky stabilizátora prednej nápravy. Súčasne so silentblokmi stabilizátora som to neriešil, mal som skôr problém s vŕzganím ako klepotaním. Ale robil som objednávku nejakých dielov, tak som rovno objednal aj tyčky.

UPOZORNENIE:

všetko robíte na vlastnú zodpovednosť a bezpečnosť! Neručím za nesprávnu funkčnosť akéhokoľvek dielu pri nedodržaní základov bezpečnosti pri manipulácii na náprave, zdvihaní a podopieraní auta!

Teória

Tú som spomínal už pri silentblokoch, tak tu aspoň odcitujem aj pre prehľad ten krátky úsek.

Toto zariadenie (stabilizátor) pomáha znížiť náklony vozidla pri rýchlom zatáčaní alebo pri nerovnostiach na ceste. Stabilizátor spája protiľahlé (ľavé / pravé) kolesá tyčou v tvare písmena U, ktorá je uložená priečnou časťou v lôžkach. Tie sú pripevnené k náprave a ramena prenášajú pohyb kolies na strednú časť, ktorá sa pri rozdielnom zdvihu kolies natáča. Tuhosť stabilizátora závisí od použitého materiálu ale aj od dĺžky jeho ramien.

Zoznam dielov

  • 2x – 6R0 411 315 – tyčka stabilizátora
  • 2x – N 102 613 10 – matica M10x1.5 (dolná)
  • 2x – N 909 081 02 – matica M10x1.5 (horná)

Zoznam je krátky, ide len o dve tyčky. Matice boli v mojom prípade súčasť balenia od firmy Lemförder, no zistil som to až keď materiál dorazil. Obe pribalené matice sú rovnaké, podľa katalógu ETKA však čísla majú byť rozdielne pre hornú a spodnú maticu.

Vymeňte spolu s tyčkami stále aj matice, ich cena až taká vysoká nie je.

Výmena tyčiek stabilizátora

Opäť začnem jednoduchou citáciou a zároveň upozornením.

Pozor si treba dať hlavne pri povoľovaní torx skrutky, či skôr čapu. Zvykne byť v otvore nanesený neporiadok z ciest a torx nemusí zapadnúť na doraz a prešmykne. Aj keď sme dodatočne porovnávali hĺbku priestoru pre toxt bit, originál je dosť plytký, Lemförder je na tom lepšie. Viem, o čom píšem. Je potom dosť obtiažne ho dostať zo stabilizátora ako v mojom prípade.

Ale nebudem predbiehať. Pekne po poriadku, dielenská príručka uvádza napríklad toto.

Videá som veľmi nesledoval, našiel som z Fabia 1.

Nadvihnuté auto je základ, demontovať koleso ďalší krok. Bez toho sa ku tyčke nedostanete.

Demontáž

Miesto v okolí oboch matíc (hore aj dole) odporúčam zbaviť drôteným kartáčom nečistôť. Nápomocný bude aj olej, či sprej na hrdzu, alebo univerzálne WD40 hlavne pri “zapečených” maticiach. Na povolenie potrebujete očkový alebo vidlicový kľúč č. 16 a torxt č. 30. Pri povoľovaní točte radšej maticou ako torx skrutkovačom, pozor na preskočenie torxu v čape tyčky. Začínal som s hornou maticou, vybral tyčku z tlmiča. Pokiaľ sa tyčka bude vzpierať, pomôžte si zdvihákom pod spodný guľový čap a pridvihnúť vonkajšiu časť ramena smerom hore podľa potreby. Tyčka musí ísť z tlmiča vybrať ľahko.

Pre spodnú maticu sa asi nevyhnete demontáži spodného krytu motora, pre viac priestoru celého podbehu. Mne postačil ten kryt a podbeh som si odtlačil rukou.

Miesto pre budúcu tyčku som očistil handrou. Porovnanie originál tyčiek a tyčiek značky Lemförder. Na prvej fotke je pôvodná tyčka poškodená demontážou, nie prevádzkou počas jazdy.

Montáž

Závity nových tyčiek som namazal líthiovou vazelínou. Nasadil som hornú časť a poistil maticou nech nevypadne, bez úplného doťahovania.

Po nasadení spodnej časti som matice doťahoval na striedačku. Pozor však z úvodu, matice doťahovať momentom iba 40 Nm.

Po dotiahnutí som prichytil späť spodný kryt motora, nasadil koleso a spustil auto na zem aby som sa mohol presunúť na druhú stranu. Postup som zopakoval, rozdiel som mal pri spodnej matici, ktorá išla povoliť lepšie ako vľavo.

Opäť po dotiahnutí nasadiť koleso. Podľa potreby skontrolovať geometriu a prípadné ťahanie volantu do strany.

Výmena je rýchla, pokiaľ si človek nezničí pri povoľovaní hlavu torxom, alebo naopak pri doťahovaní. Nepotreboval som dvíhať celý predok ako pri silentblokoch či lôžkach, pracoval som stále iba na jednej strane.

Výsledok

Je ťažké mi to momentálne hodnotiť. Včera som ale išiel cestou ktorou som už dlhšie nejazdil a na pár prehupnutiach a nerovnostiach som konečne nepočul žiadne divné zvuky. Neviem ale s istotou povedať či to boli práve tyčky, alebo predošlé výmeny. Minimálne mám z toho dobrý pocit, keďže auto pri výmene malo 112 117 km 🙂 .


Zdroje a info:
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/4/411-411000/
http://www.autorubik.sk/clanky/co-je-to-silentblok-a-na-co-sluzi-v-automobile/
https://autoride.sk/vedel-si-naco-sluzi-stabilizator-v-automobile

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore