Pokiaľ nemáte od výroby v aute ostrekovače svetlometov, pravdepodobne chýba aj snímač nízkeho stavu hladiny v nádržke ostrekovačov. Nie je to závada, no občas sa môže zísť 🙂 .
Potrebný materiál:
-
7M0 919 376 – čidlo
-
7M0 973 202 – konektor
-
7M0 919 382 – tesnenie
- 6U0972505A – 2x pin do konektoru čidla (alebo 1x drôt s už nalisovanými dvoma pinmi – 000979133 EA)
- N90358501 – 1x pin do konektora BCM jednotky
- 8 mm očko na uzemnenie
- vodiče (k BCM jednotke tak 2-4 m, na uzemnenie stačí bohate pol metra až meter)
- husí krk
Alebo si zohnať celú sadu, napr. z
Aliexpress za necelých 17 eur.
Potrebné náradie:
- Torx 20-25, gola/vidlicový/očkový kľúč 10 a 13
- textilná izolačná páska
- sťahovacie pásky
- vrták priemer 25, prípadné vŕtací stromček
- orezávací nôž, pilník, nožnice
- krimpovacie kliešte/kombinačky
- teplovzdušná pištoť + zmršťovacie bužírky
- plochý skrutkovač
Postup:
Pre osadenie samotného snímača je nutné vyvŕtať otvor do pôvodnej nádobky ostrekovačov, alebo si zohnať väčšiu variantu pre modely s oskrekovačmi svetiel. Začneme demontážov kolesa a demontážou plastového podbehu. V podbehu je 16 skrutiek vrátane tých, ktoré držia spodný ochranný kryt motora.
Ďalej je nutné demontovať ramienka stieračov – plochým skrutkovačom plastové krytky a gola 13 povoliť. Demontovať plastový kryt pod stieračmi nad vodným kanálom vycvaknutím smerom hore. Možno existujú aj iné možnosti ako sa dostať z motorového priestoru do interiéru, ale ja som sa snažil držať originálu.
Nádržka na ostrekovače je uchytená na dvoch maticiach (kľúč 10) a jednom plastovom držiaku s poistkou. Pre lepší prístup k prednej matici som vybral prednú hmlovku (dole mriežku, 2x Torx 20, vybrať hmlovku a odpojiť konektor – je to aj v návode na auto). Ak budete dieru vŕtať priamo na aute (prístup tam je), nie je nutné povoľovať a vyberať ani čerpadielko. Ak pôjdete cestou demontáže nádržky, nezabudnite ho vybrať von – vytiahnúť hore a vyklopiť smerom dozadu. Vyššie je ešte spona pre káblový zväzok, stačí potiahnúť a vyskočí. Hrdlo nádržky je iba nacvaknuté.
Do nádržky je na vyznačené miesto nutné vyvŕtať otvor o priemere 25mm. Lepšie je začať s menším priemerom vrtáku a overiť tesnosť. Zvyšok dočistiť orezávacím nožom alebo pilníkom.
Následne do diery osadíme tesnenie (O-krúžok), potom potrieme z vnútornej strany olejom alebo iným mazivom pre jednoduchšie osadenie snímača do vodorovnej polohy. Skontrolujeme tesnosť. Ak by niekde vznikol únik, utesníme silikónom. Svorkovnicu osadíme pinmi a káblikmi.
Ja som objednával celý káblový zväzok, takže trochu menej roboty. Káble v mieste podbehu som schoval do tzv. husieho krku (elektrikárska plastová trubička) pre zväčšenie odolnosti, bohate postačí 50 cm (u mňa to vyšlo na 45 cm). Konce trubičky a prechody trubička-kábel sú omotané textilnou elektrikárskou páskou. Trčiace káble sú osobitne omotané opäť textilnou páskou, každý osobitne.
Husí krk prichytíme k pôvodnému husiemu krku s hadičkami ostrekovačov, poslúžiť môže opäť textilná páska alebo sťahovacie pásky. Utesnenú nádržku s pripravenými káblami umiestnime späť na pôvodné miesto a prichytíme. Ukostrovací kábel vedieme k ukostrovaciemu bodmu v motorovom priestore (nie je nutné ho ťahať až do interiéru auta), na koniec zakrimujeme káblové oko M8 a priskrutkujeme.
Druhý, o podstatne dlhší, kábel potrebujeme vyviesť až k BCM jednotke. Tá sa nachádza nad pákou otvárania prednej kapoty, teda pod prepínačom svetiel. Pre originál a čo najmenej nápadné riešenie odporúčam ísť okolo pôvodného káblového zväzku a omotať do textilnej pásky spolu s pôvodným zväzkom. Demontovať nádobku na chladiacu kvapalinu (2x Torx 20 tuším a ťahať ju smerom hore), odmotať istiacu pásku na plastovom držiaku káblového zväzku a postupne omotávať novou páskou ďalšiu vrstvu.
Pokračujeme gumovou priechodkou v dolnej časti vodného kanála a opäť prichytiť k pôvodnému zväzku. Tu to už viditeľné voľným okom nie je, stačia sťahovacie pásky. Je to individuálne.
Šikovné a tenké ruky si s tým hravo poradia, ja som musel demontovať mechanizmus stieračov a povoliť krycí čierny plech v motorovom priestore. Pomôže dielenská príručka. Dostaneme sa tak z pravej strany na stranu ľavú (v smere jazdy). Káble potrebujeme prestrčiť cez gumovú priechodku do interiéru – prerezávať som ju nechcel, využil som jeden z dvoch menších zaslepených prechodov. Odstrihnúť koniec, prestrčiť káble, zatesniť a zaizolovať. Použil som zmršťovaciu bužírku a sťahovaciu pásku pre poistenie.
Ak ste sa dostali do interiéru, ostáva len zapojiť pin na správnu pozíciu. Pri modeloch Fabia III sa snímač napája na BCM jednotku, pri Fabia II a staršie modely Rapid vedie k budíkom (prístrojová doska).
Pre jednoduchší prístup odporúčam vybrať BCM jednotku von. Svorkovnicu B (prostredná) je nutné „rozobrať“, teda dať z nej dole kryt, povoliť dve západky plochým skrutkovačom a vysunúť obe svorkovnice. Pin sa zapája do svetlo hnedej na pozíciu 14, číslovanie je slušne viditeľné. A ako sa hovorí, dvakrát pozeraj, raz pripája !
Ostáva posledný diel skladačky, nastaviť, teda povoliť snímač cez diagnostiku.
Kódovanie:
– Modul 09 – Central Electronics
– Coding 07 – Long Coding Calculator
– Byte 14 – Bit 2 Washer Fluid Level Sensor installed – zaškrtnúť (z 0 na 1)
Skontrolujeme funkčnosť celého zapojenia zapnutím zapaľovania ešte pred naliatím novej kvapaliny do nádobky ostrekovačov. Na budíkoch (maxidot) sa zobrazí hláška „Doplňte vodu do ostrekovačov!“ s príslušnou kontrolkou.
Gratulujem, ostáva už len poskladať zvyšok rozobratého auta a netrápiť sa nutnosťou kontrolovať stav hladiny. Nedopátral som sa k hodnote, aká je minimálna výška hladiny. Odhadom 1 liter.
Zdroje a pomocný materiál:
http://forum.skodahome.cz/
http://www.team-bhp.com
Ahoj.
Ve dvojkove fabie meril jsem , pri jake mnozstvi kapaliny rozsvici se kontrolku. Vysledej je kolem 0,3L . Snazil jsem presne to merit. Kupil jsem lahvicku s merkou a lil jsem pomalu kapalinu. Veslo 3.2 L k plna.
základné nádržky (teda bez ostrekovačov svetiel) by mali byť objemovo rovnaké. ďakujem teda za test 🙂
Ahoj.
Smínač nizké hladiny ostrikovače nefunguji s bcm jednotkou 6C0 937 087E. Nefunguji protože nema kontaktu (pinu) čislo 14 v bcm jednotce. Kodovani bere ale nefunguji bo nema pinu.
tak bohuzial s tym ja neurobim nic. mozem len odporucat vymenu BCM ….
diky . Ptal jsem v SA kolkik stoji bcm jednotka. Pan rekl mi jen 1300, 1400 zloty. K teho jeste wymena. Mam stach kupovat pouzitou jednotku , bo sam nevim co kupim.
ja som kupoval na Allegro.pl, cena ak dobre pamätám asi 50 € po prepočte. kódovanie v servise pýtali asi 55 €
Na aké čislo pinu sa zapäja káblik do prístrojovky na Fábií2 r.2012? Vďaka.
F2 2013 to mala na pin č.17. ročník 2012 bude to isté, obe už sú faceliftové
(na fotke úplne vľavo)