Revízia prednej nápravy – silentbloky (lôžka) predného ramena

Minulo týždňová výmena silentblokov stabilizátora ako dôvod vŕzgania prednej nápravy nebola v mojom prípade správna voľba. Preventívne ich však nezaškodí vymeniť hlavne pri “kvalitných” slovenských cestách a vyššom nájazde, ale ja pokračujem ďalej v revízii prednej nápravy.

UPOZORNENIE:

všetko robíte na vlastnú zodpovednosť a bezpečnosť! Neručím za nesprávnu funkčnosť či poškodenie akéhokoľvek dielu pri nedodržaní základov bezpečnosti pri manipulácii na náprave, zdvihaní a podopieraní auta!

Vŕzganie som osobne riešil na viacerých miestach, facebook, messenger i fórum. Niekde sú názory totožné, inde úplne protichodné. Ako som už spomínal, nie som mechanik, vychádzam z odporúčaní či článkov na internete.

Ako ďalšie prišli teda na rad silentbloky na predných ramenách, ináč nazývané aj lôžka prednej nápravy. Jedným z podnetov bolo presvedčenie že môžu už vŕzgať pri mojom nájazde, druhým bol nálezy na fotografiách, ktoré vyzerali ako praskliny gumy silentbloku.

Preto som lôžkam začal venovať zvýšenú pozornosť a študovať dielenskú príručku a hľadať zoznam materiálu.

Na začiatok upozorňujem, že obe lôžka je nutné na rameno lisovať! Na to je vhodné zohnať si vopred lis, pevný zverák a vhodné prípravky. Lis mám k dispozícii v robote, veľký zverák tiež.

Časť prípravkov mi pomohol pripraviť kolega úpravou na sústruhu. Je to zo zvyšných dielov z dielne.

Krátko z teórie

Podobne ako silentbloky stabilizátora, silentblok je gumové spojenie dvoch a viacerých kovových častí. Pri ramenách je ale o čosi komplikovanejšie, silenbloky (lôžka) sú dve na každej strane – predné a zadné.

Predné lôžko (silentblok) je kovový valček obalený gumou. Zadné lôžko je naopak kovové púzdro, ktoré je skrz gumu spojené s vnútorným valčekom.

Rameno je výkyvný mechanizmus (kus kovu), ktorý bližšie k osi auta drží práve na prednom a zadnom lôžku (silentbloku) a na vonkajšom okraji cez guľový čap spojený s kolesom (samozrejme nie priamo). Pri prejazde nerovnosťami či prepružení nápravy sa vonkajšia časť hýbe smerom dole a hore podľa situácie a terénu. Z toho dôvodu je nutné dodržať presne predpísané umiestnenie predovšetkým zadného lôžka aby plnilo svoju funkciu správne a bez obmedzení.

Zoznam materiálu

  • 2x – 357 407 182 – predné lôžko ramena prednej nápravy (silentblok)
  • 2x – 1J0 407 181 – zadné lôžko ramena prednej nápravy (silentblok)
  • 2x – N 106 405 01 – skrutka M12x1.5×80, predné lôžko ramena
  • 2x – N 105 524 02 – skrutka M12x1.5×70, zadné lôžko ramena
  • 2x – N 015 081 6 – samoistiaca matica M12x1.5
  • 6x – N 103 320 02 – matica M10, spodný guľový čap

Ako aj pri silentblokoch stabilizátora, aj tu som zvolil na základe odporúčania značku Lemförder.

Skrutky odporúčam vymeniť tiež, no hlavne matice ako uvádza aj dielenská príručka. Ja som objednával komplet sadu (viď foto vyššie), čo asi nebolo najlepšie riešenie. Ale o tom neskôr.

Demontáž ramena prednej nápravy

Demontujeme koleso a spodný kryt motora, voči predošlému postupu žiadny rozdiel. Dovolím si opäť citáciu z fóra:

Rameno je možné meniť najprv na jednej a potom na druhej strane, nemusí komplet byť zdvihnutý na podpery komplet predok ako v mojom prípade.

Pozrel som si aj niekoľko videí na youtube.

 Nechýbalo ani preštudovanie dielenskej príručky na viackrát a v rôznych častiach.

Nezabudnite si demontovať aj spodný kryt motora, alebo ho aspoň zvesiť dole podobne ako ja. Získate tak prístup k skrutke predného lôžka.

Začal som postupným uvoľňovaním matíc, najprv na spodnom čape riadenia, kde sú tri matice pre kľúč č. 16 (gola alebo vidlicový, nechám na vás).

Na rozdiel od dielenskej príručky som rameno nechal nasadené na čape. Pustil som sa do uvoľnenia skrutky pre predné lôžko, teraz s kľúčom č. 18 nasadeným v gole.

Na zadné lôžko sú potrebné dva kľúče, volil som golu č.18 a očkový kľúč z hornej strany.

Rameno som už uvoľnil zo spodného čapu a postupným kývaním a ťahaním ho vybral von.

Rovnakým postupom som urobil aj druhú, ľavú stranu. Tri matice čapu, predná skrutka, zadná skrutka s maticou, rameno von. Zadné lôžko je “mokré” od silikónového oleja čo som testoval či nepomôže proti vŕzganiu.

Keď som mal obe ramená vonku z auta, vyumýval som ich v dažďovej vode čo sa nám nazbierala, vyutieral a nechal vysušiť.

Auto som nechal na podperách, keďže som lôžka nelisoval doma ale v robote.

Výmena lôžka (silentbloku)

Predné lôžko (silentblok)

Z môjho pohľadu ide o to jednoduchšie riešenie na výmenu ako v prípade zadného. Na začiatok sa musíme zbaviť starého lôžka. Predné nie sú tak náchylné na poškodenie ako zadné, výmena nie je nutná stále. Zadné trpia viac. No keď som už mal rozobraté auto bez ramien, rozhodol som sa vymeniť rovno obe lôžka.

Dielenská príručka uvádza dlhý zoznam špeciálnych prípravkov.

Pokúsil som sa väčšinu z toho vynechať a využiť len lis na vylisovanie oboch predných lôžok. Musel som si ale zohnať jednoduchý valec s vonkajším priemerom odpovedajúcim priemeru lôžka (silentbloku). Zo spodnej strany som rameno oprel aby mi nelietalo alebo nevzpriečilo silentblok pri jeho lisovaní.

Porovnanie nového a starého lôžka. V tomto prípade nie je viditeľné žiadne poškodenie či už kovovej vložky alebo samotného silentbloku (gumy).

Nalisovanie jedného nového som realizoval tiež lisom. Na druhé som skúsil využiť iba veľký zverák. V oboch prípadoch som otvor v ramene namazal líthiovou vazelínou v spreji (tá by nemala poškodzovať gumu a uľahčiť jej nasadenie). Natrel som aj tú časť lôžka, ktoré som vkladal do ramena ako prvé. Počas lisovania som priebežne namazával priestor medzi lôžkom a ramenom.

Prvé dve fotky lisovanie lisom, zvyšné priamo zverákom pokiaľ to šlo. Na pretlačenie až na druhú stranu som musel použiť dva prípravky – prvý som využíval už pri vylisovaní lôžka, druhý som musel použiť na druhú stranu aby lôžko mohlo voľne prejsť skrz rameno a nenarazilo na čeľuste zveráku.

Lôžko je nutné mierne pretlačiť až na druhú stranu, aby okraj preskočil okraj lôžka až nad rameno. Zároveň je nutné celé lôžko vystrediť a vycentrovať aby prečnievalo na oboch stranách rovnako.

Podarilo sa mi nedopatrením jedno rameno pri prednom lôžku poškrabať, preto som to prebrúsil, lôžko prelepil a rameno striekol čiernym sprejom zo zásob.

Montáž som robil až v sobotu, farba aspoň stihla mierne cez noc preschnúť.

Zadné lôžko (silentblok)

Pre mňa čo sa týka vylisovania a spätného lisovania náročnejšie. Dáme si opäť aj dielenskú príručku, tu ale treba dôkladne čítať! Hlavne poloha nového lôžka pri lisovaní musí byť dodržaná presne podľa pokynov, hlavne zvýraznené číslo 3.

Na ramenách sú ohraničené krajné body, medzi ktorými by sa mala nachádzať šípka nakreslená na lôžku. Ja som si ich pre istotu ešte pred vylisovaním presnejšie poznačil fixou.

Potreboval som ďalšie vhodné prípravky. Jeden na tlačenie lôžka pre vylisovanie i nalisovanie (menší priemer, aby prešiel cez rameno), druhý na podopretie pod rameno (väčší priemer).

Porovnanie pripraveného nového lôžka a vylisovaného pôvodného lôžka.

Na prvý pohľad žiadne výrazné opotrebovanie či poškodenie. Pri detailnejšom skúmaní je viditeľná prasklina gumovej časti. Neviem odhadnúť, koľko kilometrov alebo nárazov by bolo schopné vydržať, hlavne ak tak vnikne voda alebo v zime sneh a začne to tam primŕzať a rozťahovať sa…

Lisovanie prvého lôžka som prenechal na lis. Lôžko som nastriekal líthiovým mazivom, rovnako aj otvor v ramene ako pri prednom lôžku. Bol to trošku boj vhodne ho podoprieť, ale podarilo sa to.

Pozor na spomínanú polohu lôžka vzhľadom na os voči prednému lôžku a správne otočený mesiačik. Otvorenejšia časť smerom k prednému lôžku, tá s výstupkom smerom ku kolesu.

Druhú stranu sme skúsili vo veľkom zveráku. Zo spodnej strany ramena podložiť vhodnú rúrku, v hornej strany pre začiatok nič len opatrne uťahovať. Lôžko (silentblok) je guma, vnútorný kovový valček sa oprie o zverák a prepruží. Je možné teda celé lôžko rovnomerne nalisovať do ramena bez nutnosti druhého prípravku z hornej strany ako pri verzií s lisom.

Keď som mal aj zadné lôžka nalisované, mohol som sa pripraviť na montáž na auto. Koniec smerujúci k čapu som tiež pre poškodenie striekol čiernym sprejom ako pri predných lôžkach. Nie je to nevyhnutné, išlo len o estetickú časť 🙂 .

Montáž ramien na nápravu

Priestor na predné i zadné lôžko som v náprave vyutieral handrou a snažil sa zbaviť predovšetkým hrubých nečistôt, ktoré by mohli nové lôžka poškodiť.

Avšak keďže objednané skrutky nedorazili podľa požiadaviek ale ako nejaká celá sada, pravdepodobne pri jej skladaní alebo popisovaní niekde vznikla chyba a nie sú všetky správne. Pôvodné skrutky a matice sa odporúča meniť, u mňa to skôr bolo skladanie. Pôvodne som mal dve kratšie skrutky s maticami v zadnom lôžku a jednu dlhšiu skrutku bez matice pre predné lôžko.

Balíček čo dorazil obsahoval štyri matice, dve podložky, dve kratšie a dve dlhšie skrutky s atypickou hlavou. Tie spolu s podložkami okamžite cestovali preč. Využiť som musel dve pôvodné skrutky pre zadné lôžko (tie kratšie) a k nim som dal nové matice. Dve nové skrutky presne odpovedali dĺžke pôvodným skrutkám pre predné lôžko. Proste kombinácia ako sa dalo. Ak pôjdete podľa zoznamu a nebudete sa spoliehať na rôzne sady, malo by to sedieť. Uvítam komentáre pod článkom.

Matice pod rameno na uchytenie spodného guľového čapu som objednať zabudol, využil som pôvodné s pridaním farby do závitu pre lepšie zaistenie.

Pre montáž som si pomohol hydraulickým zdvihákom podloženým pod brzdu a dvihnutím aby som mal lepší prístup pre vloženie ramena do pôvodných otvorov pre predné i zadné lôžko.

Vloženie ramena je už potom pomerne jednoduché. Zadné lôžko som pomocou skrutkovača musel mierne vycentrovať, aby som mohol vložiť skrutku zo spodnej strany a maticou poistiť zhora.

Maticu som nedoťahoval úplne presne ako píšu v dielenskej príručke, vložil som aj prednú skrutku, tiež bez úplného doťahovania.

Ostávajú krajné skrutky na spodnom guľovom čape. Opatrne som spúšťal zdvihák a popritom smeroval trčiace “skrutky” do troch dier v ramene.

Keď som ich mal v správnych dierkach, pripravené matice s farbou som naskrutkoval a voľne dotiahol.

Až teraz som sa pustil do striedavého doťahovania skrutky predného lôžka, skrutky a matice zadného lôžka a všetkých troch skrutiek čapu.

Ešte pred spustením auta na zem som si odfotil uloženie zadného lôžka. Pri spúšťaní na zdviháku bolo pekne vidno funkciu lôžka (silentbloku) vo výkyvnom režime.

Ten istý postup som zvolil aj na ľavej strane, možno fotografie budú rozdielne. Zdvihnúť brzdu, nasadiť rameno v zadnom a prednom úchyte plus vložiť skrutky, spúšťať brzdu dole a trafiť sa do dierok v ramene.

Ešte zopár fotiek už namontovaného ramena a zadného lôžka, vrátane fotiek pri spustenom aute na koleso.

Zhodnotenie na záver

Bohužiaľ už pred písaním článku som vedel, že ani výmena oboch lôžok oboch predných ramien môj problém nevyriešila, mám z toho aspoň dobrý pocit.

Na jednej strane kvôli prasklinám hlavne na ľavom zadnom lôžku som rád, že som sa do výmeny pustil, hoci je to skôr preventívne a skôr ako by možno niekto navrhoval. Na strane druhej, štve ma, že ani táto výmena nepomohla odstrániť môj problém s vŕzganím pre otáčaní kolesami, prepružení a dobrzďovaní. Iné autá môžu na to trpieť a táto výmena im môže pomôcť. O ďalšom postupe ale už bude iný článok 😉 .

Keď to podobnými opravami bude pokračovať takto ďalej, musím si zaobstarať oblečenie aj pre našu Meggie a zavolať si ju na pomoc pri podávaní kľúčov 😀 .


Zdroje a info:
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/4/407-407000/
https://www.autoviny.sk/novinky/15518/vyznate-sa-v-napravach

5 komentárov článku “Revízia prednej nápravy – silentbloky (lôžka) predného ramena

  1. Upřesním, že spojovací prvky lůžek by se měly utahovat v poloze zatíženého auta, aby nedošlo ke zkroucení pryže a snížení životnosti silentbloků. To jsem si myslel, že sis nastudoval z DP. Dělá se to tak, že si změříš vzdálenost osy kola od blatníku a pak spustíš auto, podepřené za rameno těsně u matic kulového čepu, tak aby si +/- dosáhl té zaměřené vzdálenosti. Zajímavé je, že na těch videích to nikdo nedělá, mě to v servisu udělali taky tak, takže jsem to po nich předělával. Z pohledu strojaře utáhnout to na svěšeném kole fakt není správný postup, ten úhel vyvěšení ramen je fakt velký.

    1. dielensku som pozeral, ale bud mi to uslo alebo som tomu nechapal. povodne som si ani nevsimol otocenie mesiacikov zadneho lozka, az na zaklade upozornenia som si na to dal pozor.

      tak uz som to nasiel:
      “Poznámka
      Dotažení šroubu ramene přední nápravy a nápravnice lze provést, jestliže je dodržen rozměr -a- (vozidlo v poloze pohotovostní hmotnosti – nezatížené poloze) ⇒ „2.8 Zvednutí uložení kola do polohy pohotovostní hmotnosti u vozidel s vinutými pružinami“, Strana 5 . – Dotáhnout šroub -šipka 1- a šroub s maticí -šipka 2-.”

      len dalsie riadky:
      “Šrouby na podvozkových dílech s pryžokovovými lůžky musí být vždy dotahovány v poloze pohotovostní hmotnosti (v nezatížené poloze)!”

      a za tym:
      “Díly nápravy s pryžokovovými lůžky musí být proto dotaženy v poloze, která odpovídá poloze při provozu vozidla.”

      nie je to trochu odporujuce? alebo to len ja nechapem? najprv sa udava nezatazena poloha a nasledne v polohe, ktora odpoveda prevadzke – to chapem ako zatazene auto

      Dakujem za doplnenie 😉
      caka ma este minimalne vymena horneho ulozenia tlmica, tak si budem musiet tak vacsi pozor na dotahovanie. pripadne odporucas to povolit a dotiahnut presne podla postupu? alebo uz je neskoro?

  2. Tou nezatíženou polohou se myslí to, že auto je prázdné s plnou nádrží (nebo dovážením při poloprázné nádrži; dobře je to vysvětleno u měření geometrie) a stojí na zemi. U některých aut nebo úkonů se totiž uvádělo, že se má auto zatížit řidičem 75kg (u seřízení světel třeba) nebo zatížit kufr nějakou hmotností (při utahování šroubů zadních tlumičů). Na to se koukni, jak je to u F3. Asi bych to v rámci prací na tlumičích udělal, ať zbytečně neničíš nové díly. Ve fabrice taky přední ramena neutahují svěšená, ale defakto v rovině, jak je to potom u volně stojícího auta.

  3. Ahojte, nahodou ste to vrzganie z prednej napravy nevyriesili? Mne to zacalo po vymene silentblokov (iba pukov, nie cely hlinik) v predu na zadnom ramene… uz som aj vyskusal inu znacku no robi to stale, najprv znacka FEBI, potom Lemforder… uz som zufaly.

    1. zatial nie. mam uz 2krat vymenene silentbloky stabilizatora aj horne ulozenia s loziskom a bez zmeny. podozrenie mam na nejaky problem prave s hornym ulozenim. su tu na to clanky, treba skusat alebo to dat niekomu urobit

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore