Výroba stropného “Catvision” svetla

Catvision stropné svetlo som už montoval aj prerábal v minulosti. Dnes to bude len taká inšpirácia pre výrobu vlastného Catvision osvetlenia. Bude to ale v obmedzenom rozsahu, teda nie komplet prestavba lampičky. Catvision stropné svetlo má totiž okrem svietiacich očí aj podsvietené tlačidlá. No tie dorábať nebudem-e.

Je viac dôvodov, prečo ísť vlastnou výrobou catvision svetla. Či už je to túžba po tomto osvetlení aj pre autá na ktoré sa oficiálne nevyrába (nižšie spomenutá Ibiza) alebo snaha ušetriť nemalé peniaze za kúpu nového svetla (približne 90 € originál Škoda Superb so zeleným podsvietením tlačidiel). Niekomu preto môže postačiť že svietia “oči” do priestoru rádia a radiacej páky či ručnej brzdy (príklad nižšie Citigo).

Zoznam materiálu

  • 1x – stropné svetlo, pôvodné z auta
  • 2x – 3 mm LED dióda ľubovoľnej farby
  • 1x – trimer/potenciometer, použil som 47 kohm
  • 1x – 4E0 972 575 – konektor
  • 1x – 4B0 971 832 – konektor
  • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor
  • 2x – 000 979 012 E – pin pre konektor
  • 1x – 000 979 009 E – pin pre konektor prepínača svetiel
  • 2x po 2m – vodiče

Konektor 575 a 832 je možné nahradiť ľubovoľným 2-pinovým konektorom, prípadne využiť 2x konektory z pôvodného článku: 

  • 2x – 161 971 990 A – 1pin zástrčka
  • 2x – 000 979 107 E – pin
  • 2x – 161 971 976 A – 1pin zásuvka
  • 2x – 000 979 104 – pin

Konektor je tam z dôvodu možnosti stropné svetlo demontovať a namontovať do auta.

Pin pre prepínač svetiel sa môže líšiť od použitého prepínača.

LED diódy odporúčam biele alebo červené. Originál sa využíva červené, pretože údajne najmenej namáha oči. Samozrejme je to individuálne, niekomu viac vyhovuje modrá či zelená farba.

Postup

Na začiatok potrebujeme stropné svetlo vybrať z auta. Škoda používa zvyčajne dva druhy svetiel – s prepínačom uprostred alebo prepínač a dve bočné tlačidlá.

Odtiahneme od prednej časti (od čelného skla) sklíčko, akoby sme sa chystali meniť žiarovku. Pod transparentným krytom sú dve torx skrutky, tie povolíme a vyberieme.

Svetlo potiahneme dole a odpojíme konektor.

Ibiza ktorú som upravoval ako prvú, mala vlastné stropné svetlo, predný kryt bol iba na západkách a postačilo opatrne použiť starú kreditku či plastové páčidlo na jeho vybratie.

Prerobenie svetla

Je to pomerne jednoduché. Vŕtačka, spájkovačka, pár súčiastok.

Na LED diódy potrebujeme podľa typu a veľkosti diód vyvŕtať dva otvory (prípadne aj viac, podľa počtu diód). Použili sme 3 mm LED diódy, vhodne umiestnili vzhľadom na prednú viditeľnú, ale i zadnú časť. Platí to v prípade Ibizy aj Citiga/Fabie.

Do otvorov osadíme LED diódy. Nožičky vyhneme tak, aby sme ich mohli spojiť plus jednej diódy na mínus druhej diódy a vytvoríme tak ich sériové pripojenie. Pomôžem si schémou nájdenou na internete.

Rozdiel je v tom, že namiesto baterky stropné svetlo napojíme na prepínač svetiel, a namiesto rezistora R použijeme trimer pre možnosť čiastočnej regulácie ako pri prerábaní originál svetla.

Chýbajú mi fotky zo Škodováckeho svetla, využije svetlo z Ibizy pre inšpiráciu.

Na jednu stranu (koniec) nožičiek pripojíme strednú nožičku trimra (alebo použijeme rezistor podľa uváženia). Jednu z dvoch krajných nožičiek trimra budeme zapájať priamo do konektora pripojením cez krátke vodiče. Voľný koniec LED diódy predĺžime vidočom a pripojíme do druhej pozície konektora. Pozor na správnu orientáciu pri pripájaní, na zistenie polarity odporúčam merací prístroj (multimeter).

Pri zapojení s trimrom (vhodným odporom) je jednoduché overiť polaritu aj pripojením na autobatériu.

Po preverení že diódy svietia ich vhodne prichytíme. Osvedčila sa nám tavná pištoľ, aj pri Ibize aj pri Citigo/Fabia.

Pripojenie

Začal som zakrimpovaním dvoch vodičov po asi 2 metre do konektora pri stropnom svetle (protikus k doplnenému na osvetlenie v lampičke). Lepšiu fotku bohužiaľ nemám.

Konektory spojíme, pripojíme pôvodný konektor pôvodného svetla a svetlo osadíme na svoje miesto.

Zvyšok ostáva bez výraznej zmeny. Buď sa napojíte na podsvietenie interiéru na prepínač svetiel (má ho zatiaľ každé auto) alebo na tlačidlá StartStop ako využívam ja pri Fabia 3. Vo väčšine prípadov to je sivý alebo sivo-modrý vodič. Najlepšie si to jednoducho overiť zapnutím svetiel na parkovacie svetlá, vtedy sa zapne podsvietenie interiéru, a priložením doplneného vodiča na danú pozíciu.

Zmena je v doplnení mínusového vodiča, ten sa zapája buď na kovovú výstuhu za palubnou doskou alebo na niektorý hnedý vodič (kľudne aj na prepínači svetiel).

Svietime

Výsledok je podľa použitého a dostupného materiálu celkom obstojný a navyše za pár drobných. Pri použití trimra je možné svietivosť doupraviť (nastaviť) priamo v aute podľa požiadaviek.


Zdroje:
https://www.fabiaauto.cz/skoda-fabia/demontazmontaz-stropniho-svitidla
https://eltctricon.ru/sk/electrical-equipment

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore