Prečo práve po tretie? Pretože už dve podobné montáže na predošlých autách realizované boli. Najprv na Fabia II Combi ešte v roku 2014, neskôr i na nástupcovi Fabia III Combi v roku 2020. V oboch prípadoch sa jednalo o športové koncovky výfuku z originálneho príslušenstva Škoda. Dokonca keď si spätne pozrieme číselné označenia, veľmi sa nelíšia – FDC 720 001, FDC 710 002.
Pri oboch Fabiach išlo o koncovku určenú na Fabiu 🙂 . Čo ale v prípade Octavia III, kde sa originál robí maximálne v kombinácii s RS vzhľadom a nárazníkom? Jedine improvizovať… Dostupných možností je hneď niekoľko, výber je čisto individuálny.
Najľahšia je metóda použitia atrapy namiesto reálnej koncovky. Aspoň tá zadná časť nebude taká prázdna.
Pre mňa to bolo už zo začiatku núdzové riešenie.
Dostupné možnosti a nápady?
Vopred je asi fajn sa zohnúť pod auto a skontrolovať, ako je vedené výfukové potrubie. Octavia III Combi 2017 s 1.4 TSI motorom (110 kW) má výfuk iba na ľavej strane (v smere jazdy) a navyše sú vyvedené dve rúry, nie iba jedna.
Audi Q7, Audi A6
Asi najzaujímavejšia voľba, čo som našiel, bola originál koncovka z Audi Q7 4M.
Pri výfuku na oboch stranách možno fajn riešenie…
I keď som bol pevne rozhodnutý, že to chcem i ja. Kto by to chcel vyskúšať, objednávacie čísla sú nasledovné:
- 1x – 4M0 253 681 K/J – ľavá
- 1x – 4M0 253 682 K/J – pravá
Existuje aj čierne prevedenie koncoviek s indexom N, alebo to skúsiť nastriekať.
Nedávno som si všimol, že aj Audi A6 má podobné. V Audi sa moc nevyznám, preto netuším ktorá generácia to bola.
Audi A3
K tejto verzii mám uložený iba obrázok objavený nedávno. Podobá sa to na originál riešenia z modelu Octavia II, či modelov VW Golf.
Volvo
Áno, aj táto verzia je zaujímavá 🙂 . Dosť to pripomína koncovku z Q7.
Octavia II
Octavia II mala možnosť dokúpiť originál koncovky hneď v niekoľkých prevedeniach. Podarilo sa mi dohľadať nasledovné objednávacie čísla, tak hádam budú všetky:
- FDC 609 001 – priemer 50 mm, pre dvojitú rúru
- FDC 610 001 – priemer 50 mm, pre dvojitú rúru, určená pre zváranie
- FDC 609 002 – priemer 55 mm, pre dvojitú rúru
- FDC 609 005 – priemer 45 mm, pre dvojitú rúru
- FDC 609 003 – oválna pre 50 mm, iba pre 1 rúru
- FDC 609 004 – oválna pre 55 mm, iba pre 1 rúru
- 1Z0 071 913 – oválna pre 60 mm, iba pre 1 rúru
Fotografie dostupné na internete s výsledným vzhľadom, namontované na Octavia II.
No je možné dohľadať podobné riešenia aj pre aktuálnu Octavia III.
Mitsubishi Colt
Na Facebooku sa objavilo jedno super video!
Ale na môj vkus to už robí celkom slušný rámus. Preto sa uskromníme s niečím menej nápadným.
Ostatné možnosti
Celkom vtipný obrázok, kedy aj elektrické autíčka môžu mať výfuk!
Alebo trošku extrémizmu? Farba je ale určite zaujímavejšia ako naša biela.
Či pokus o použitie originál RS koncovky. Chcelo by to asi ešte trošku zapracovať na vyhotovení, mne to moc nepasuje. Hádam sa majiteľ neurazí.
Atrapám sa snažíme dať zbohom, táto je ale príjemná, elegantná a jednoduchá.
Realizácia
Celá realizácia a montáž je vykonaná na Octavia III Combi s 1.4 TSI, ktorá ma dvojitú koncovku výfuku na ľavej strane (v smere jazdy).
Nechcel som a ani nebudem zatiaľ riešiť prestavbu na duplex, až tak si na to nepotrpím. Vyhrala to nakoniec originál koncovka výfuku, ktorá má aspoň nejaký atest pre použitie na cestách 🙂 .
Materiál
Zo zoznamu originál koncoviek výfuku vzhľadom na originál výfuk vyhovujú dve varianty:
- FDC 609 001 – priemer 50 mm, pre dvojitú rúru
- FDC 610 001 – priemer 50 mm, pre dvojitú rúru, určená pre zváranie
Octavia II je už nejaký ten čas mimo výroby, bohužiaľ aj originál príslušenstvo. Ak sa niekde ešte podarí zohnať nejaké skladové zásoby, tak to bude tak trošku zázrak. Tiež som sa ku koncovke takmer nedostal, pretože som to odkladal až sa nakoniec vypredali :/ . Niektoré e-shopy ešte hlásili dostupnosť, no po pokuse objednať prišli negatívne odpovede či rovno storno objednávok.
Nakoniec sa podarilo vyhľadaním cez Google objaviť posledné 3 ks skladom v ČR, dokonca v akcii! Odkaz už neexistuje, preto ho sem nemôžem zverejniť.
FDC 610 001
Koncovka dorazila v krabičke bez poškodení. Obsahom je samotná koncovka a návod pre montáž.
Koncovka je pre dvojitú rúru výfuku, pre montáž je spojená páskou a oddelená tvrdším molitanom.
Molitan má podľa návodu slúžiť pre správne nasadenie, montáž a privarenie na auto.
Rozoberanie
Octavia III má výhodu v tom, že súčasťou zadného nárazníka je spodný difúzor. Označenie (číslo dielu) je 5E5 807 521 . Ten je možné zakúpiť aj samostatne, v prípade poškodenia či iných problémov sa dá jednoducho vymeniť.
Dielenská príručka o tomto rozoberaní nemá žiadnu zmienku.
Netreba sa ale báť, zoberieme torx 25 a zo spodnej strany difúzora/nárazníka uvoľníme všetkých päť skrutiek. Difúzor je kompletne pripevnený len zasunutím cez plastové západky. Na jednej strane potiahneme k sebe a postupne ho celý uvoľníme.
V mojom prípade nebolo nutné žiadne náradie ani páčidlo. Pozor si ale musíme dávať na parkovacie senzory, ak sú vo výbave.
Ľahšie je odpojiť konektor, aby vyberať senzory z držiakov. Priamo na konektore povytiahneme sivú poistku, následne ju stlačíme bližšie k senzoru a tým konektor odpojíme.
Difúzor dočasne odložíme bokom a pokúsime sa nasadiť koncovky.
Ako je viditeľné z fotografií, konce výfuku smerujú dole. Ale aby toho nebolo málo, konce nie sú priamom smere – ale vytočené smerom doprava k stredovej osi auta 🙁 .
Rezanie výfuku
Koncovku potrebujeme vhodným spôsobom vymerať a vycentrovať. Nápomocná môže byť papierová či iná páska.
Z procesu rezania pôvodných rúr výfuku fotky bohužiaľ nemám, ostali len tie už po odrezaní.
Príprava koncovky výfuku
Na predĺženie výfuku a spojenie s koncovkou budeme potrebovať nejakú redukciu. Bol som sa pýtať osobne a aj osobne vyzdvihnúť spojku výfukového potrubia. Spätne nájdený produkt je o niečo podobný, ale na bločku je označenie MP 707 – Spojka výfukového potrubia pr. 50×195 mm. Celková dĺžka podľa merania bola 20 cm, vnútorné priemery na oboch koncoch asi 52 mm (akurát pasovali na koniec výfuku).
Okrem toho potrebujeme aj spojku, na bločku evidovanú ako FA 951-953 – Spojka výfukového potrubia (plochá).
Tak ako chýbajú fotky z rezania pôvodného výfuku, chýbajú mi z toho zhonu a nadšenia a fotky z delenia spojky. Ostali len fotky z približného merania priamo na aute.
Na fotkách je viditeľné, že dĺžka je rozdielna. Preto sú aj označené, aby sme ich správne zvarili.
Pred zvarením koncovky a spojky do jedného dvoj-celku boli hrany prebrúsené tak, aby bol spoj čo najdokonalejší a obe polovice sadli ideálne po celom obvode k sebe (zase bez detailnejších fotiek).
Ako by to malo byť asi namontované…
Zvárača máme v robote šikovného, mne sa to páči!
Povrchová úprava
Ako aj pri Fabia III a jej koncovke, aj pri aktuálnej použijeme pre nástrek teplu odolnú farbu v spreji, napríklad.
Oblepíme všetky nepotrebné časti, ktoré nechceme striekať, na aute som to trochu podcenil.
Koncovka už je na tom lepšie.
Striekaných je niekoľko vrstiev, jednotlivé preschnuté a vypálené teplovzdušnou pištoľou.
Takmer pripravené
Pre úplnosť ešte niekoľko detailov vrátane čísel, dĺžok a uhlov. Ako sme už spomínali, dĺžka pre pravú a ľavú rúru nie sú rovnaké.
Rovina sa mi nepodarila, no pasovať by to mohlo.
Koncovky voči pravítku v cm, uhol v stupňoch.
Rezanie a úprava difúzora
Aby sme mohli koncovky správne osadiť, potrebujeme ešte upraviť zadný spodný difúzor. V opačnom prípade to nebude minimálne výškový problém.
Keď sme pri meraní, rovno si poznačíme vzdialenosť smerom do strany.
Z tohto nám vznikol prvý nákres.
Na rezanie, či skôr strihanie sa hodili nožnice na plech, drobné nerovnosti dorovnávať orezávacím (lámacím) nožom. Samozrejme niekoľko násobná demontáž a montáž difúzora a koncoviek, prípadne práca iba s jednou nasadenou koncovkou.
Už to vyzerá konečne zaujímavejšie 🙂 .
Tým to ale celé v našom prípade nekončí. Keď už to máme rozobraté, skúsime experiment.
Nástrek difúzora a senzorov
Nikde v úvode som sa asi nestihol posťažovať, že zadné senzory už nevyzerajú najlepšie.
Po prebrúsení sa naskytla otázka, akú farbu zvoliť. Hlavne typ povrchovej úpravy.
Predná horná maska je čierna lesklá, komplet predná maska na Fabia III po prestavbe na facelift bola upravená tiež do čiernej lesklej a vyzeralo to dobre. Zvolené boli teda rovnaký sprej + lak, okrem plniča.
Difúzor poriadne vyumývať. Pôvodný plán rovno striekať celý difúzor po pár vrstvách padol. Štruktúrovaný plast sa striekal dosť zle a nevyzeralo to dobre. Preto som zadnú najviditeľnejšiu hranu na odporúčanie kolegov prebrúsil vibračnou brúskou do hladka, tuším brúsny papier zrnitosti 300. Neskôr ešte dorovnať nezrovnalosti a nedokonalosti jemnejším papierom, prípadne papier namočený do vody.
Neznášam podobné práce, výsledok po mojom zásahu nebol nič moc. Našťastie oco sa zľutoval a pomohol. Najprv primer (základ) na plasty, následne čierny sprej v niekoľkých vrstvách a na to finálny lak. Ako je možné vidieť na fotkách, jeden sprej čiernej farby pre nešikovnosť nestačil.
Senzory sa striekali o niečo ľahšie, podobne ako pri dorábaní predných či zadných ešte na Fabia III. Po prebrúsení odmastiť a rovno nastriekať niekoľko tenkých vrstiev čiernej farby a tak laku.
Kto má tip a nápad, prečo tak lak popraskal aj napriek dodržaniu postupu od výrobcu sprejov, skúste sa podeliť v komentároch. Na aute to nie je veľmi viditeľné, ale minimálne ja to tam pri detailnejšom pohľade vidím. Skúsili sme to aspoň trochu preleštiť…
Pred montážou difúzora späť na nárazník približný nákres a rozmery otvoru. Všetko sa ale odvíja kus o kusu, stač mierny posun do strany a rozmery sa môžu líšiť!
Finále
Po nástreku difúzora snáď už posledná montáž 😀 . Difúzor je len nasadený, pred jeho osadením ale nezabudnite nasadiť senzory a pripojiť všetky štyri konektory k nim.
Zo spodnej strany zaskrutkujeme všetkých päť torx skrutiek.
Pokiaľ sme koncovky ešte nestihli dotiahnuť, teraz je ten správny čas. Vycentrujeme, zrovnáme, dotiahneme.
Na počudovanie je výfuk takmer bez hrdze a poškodení. Okrem jedného mieste približne v strede.
Koncovky som sa snažil namontovať tak, aby príliš netrčali, ale zároveň aby boli viditeľné. O zmenu zvuku mi nešlo a ani k nemu nedošlo, preto nemá zmysel natáčať akékoľvek video pre demonštráciu.
Čo mi ešte pri pohľade na zadnú časť auto po vyrezaní časti difúzora trošku vadilo, bola viditeľná časť zadného dielu výfuku v striebornej farbe.
Vyčistíme koncovku výfuku vhodným prípravkom na odmastenie (riedidlo, lieh, technický benzín. Oblepíme papierovou páskou časti, ktoré majú ostať v pôvodnej farbe/nástreku.
Následne môžeme zadné čelo nastriekať do tmavšej farby, ideálne čiernej. Použitá bola čierna lesklá, ktorú sme využívali aj na difúzor. Poslúžiť môže aj čierna matná, podľa dostupnosti 😉 .
Nastriekaných niekoľko vrstiev, čas na preschnutie medzi nimi bolo podľa návodu na spreji. Odporúčam ale striekať na studený výfuk a po nástreku hneď nejazdiť, aby to vydržalo čo najdlhšie. Alternatívne je možné pravdepodobne použiť aj farbu a natierať štetcom. Ak sa to po čase zlúpe, jednoducho to nastriekam znovu. Zatiaľ to ale po mesiaci jazdenia vyzerá dobre, bez poškodení. Prežilo to aj niekoľko umývaní na wapke.
Už tam len mierne „vyčnieva“ priestor pre rezervu, ktorý je vo farbe auta – teda biely.
Dosť bolo kecania a textu, ešte zopár fotografií z viacerých uhlov. Snáď sa podarili a ako celok to vyzerá dúfam pozerateľne. Fotené na rovnakom mieste, ako aj zadný spoiler.
PS: pôvodné atrapy koncoviek výfukov už majú nového majiteľa 🙂 .
PSS: Meggie sa asi rada necháva fotiť pri zadnej časti auta. Keď pomáhala pri atrapách, tak sa nechala vyfotiť aj pri koncovke 😉 .
Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/654101942338863257/ , https://www.drive2.ru/l/649443861327782043/ – Superb 3
https://www.drive2.ru/l/658951888128991716/ – Octavia 3, čierna verzia
https://www.drive2.ru/l/660279823297418143/ – Octavia 3, chrómová, vrátane doplnenie na pravú stranu
https://www.drive2.ru/l/607728939925791612/ – Karoq
https://splitshop.sk/zadny-difuzor-audi-q7-4m-15-19/ – ukážka na Q7
https://www.drive2.ru/l/516927421413327231/ , https://www.drive2.ru/l/510122818826928269/ – Octavia II
https://www.drive2.ru/l/288230376151833990/ – Octavia II, pre zváranie, možné prinitovať
https://www.drive2.ru/l/473775438313816251/ , https://www.drive2.ru/l/640900106224167072/ – originál FDC 610 001
https://www.drive2.ru/l/643472413677328647/ – originál FDC 610 002
https://www.drive2.ru/l/8166937/ – Octavia II, oválna
https://www.drive2.ru/l/572781787470633369/ , https://www.drive2.ru/l/628861278533729947/
https://www.drive2.ru/l/627087491400209200/ – vrátane fotiek otvoru
https://www.drive2.ru/l/544470737444931231/ – vlastný výfuk, upravený na sústruhu
https://www.drive2.ru/l/573968435394904436/ , https://www.drive2.ru/l/659876577407944206/ – Scout
https://www.drive2.ru/l/655946647972361660/ , https://www.drive2.ru/l/656006571356062467/, https://www.drive2.ru/l/656961772082714576/ , https://www.drive2.ru/l/665024765727090482/, https://www.drive2.ru/l/4369930/
https://www.drive2.ru/l/649443861327782043/ – Superb 3
https://www.drive2.ru/l/671102591127526672/ – koncovky výfuku Volvo
https://www.drive2.ru/l/559041465536218404/
https://www.drive2.ru/l/672245808342503459/ – aktívny výfuk
Podle mě se nesnáší barva a lesklý lak, byť od jednoho výrobce. Anebo je to ten primer vs.plast. Ono stříkat plasty je velká věda. A tenhle spodní difuzor je z nějakého měkkého, ale houževnatého a tudíž „mastného“ plastu (mám pocit že PS/PE nebo HDPE?). Možná pracuje i roztažnost toho plastu, která je u těchto typů plastů docela velká.