Po minuloročnej voľbe nasadiť disky Golus a pneumatiky Hankook tu máme opäť prípravu na zimné obdobie. Kolieska asi ostávajú zatiaľ tie isté, no predsa tu je niekoľko zmien vo vzhľade auta. Treba mať predsa vlastný názor a vlastný štýl, no nie? 🙂
„Oprava“ lakovania B a C-stĺpika
Prvá úprava bola ešte pri teplejšom počasí a týka sa poškodených B-stĺpikov. Skôr ako poškriabanie ma trápil ich matný vzhľad.
No pri skúmaní z blízka tam je aj dosť škrabancov 🙁 .
Možností a verzií opráv je určite niekoľko. Najčastejšie je to strojové preleštenie a prelepenie ochrannou PPF fóliou. Mne sa viac pozdávalo náhradné riešenie v podobe ochrany inou formou – formou farebnej nálepky. Už dlhšie som dostával rôzne ponuky na Aliexpress na nálepky priamo určené pre B-stĺpiky auta. Aj tu platí, že verzií je niekoľko. Či už hororové verzie, zo známych filmov, alebo aj čisto čierne. Niekoľko odkazov je na konci článku.
Zo začiatku som sa pohrával s myšlienkou farebných smajlíkov, kým sa neobjavila verzia LEGO. Ako fanúšikovi LEGO stavebníc som mal teda jasno. Už len vybrať vhodný dizajn.
Doručenie netrvalo dlho, zásielka prišla v obálke. Nálepka bola namotaná na akejsi rúrke z mäkkého ale pevného materiálu. Nič nebolo pokrčené ani poškodené, fotku som ale nestihol urobiť a hneď som sa pustil do rozbaľovania.
Pre lepenie na oba bočné stĺpiky objednávame dva kusy. Pravdepodobne vtedy dorazia stranovo otočené fólie/nálepky.
Výber správnej strany a rozloženia nie je nikde dané, voľba je individuálna.
Lepenie fólie
Postup na lepenie je zvyčajne vo video formáte priamo u väčšiny predajcov.
(video)
Odporúčaná teplota pre lepenie je všeobecne daná na 20°C. V chladnejšom počasí si pomôžeme vyhriatím auta na slnku a teplovzdušnou pištoľou, ideálne s možnosťou regulácie teploty. Lepenie zložité nie je, ale treba opatrne. Aj kvôli poškodeniu fólie, aj kvôli tesnenia okien. Lepšie je okná hneď na začiatku úplne stiahnuť dole. Mimochodom, tá plastová špachtľa bola súčasť balenia.
Čo pribalené nie je a odporúčam, je filcová plastová stierka pre vyhladenie nálepky. Ja mám doma červenú, ale to je nepodstatné.
Poznačíme si papierovou páskou približnú polohu. Pri správnom zameraní a lepení od krajnej polohy a troške šťastia budeme môcť nalepiť zvyšok aj na C-stĺpik. Pri značení a zameriavaní polohy musíme počítať s okrajom pre zahnutie pod tesnenia okien.
Lepené miesto vyčistíme a odmastíme.
Začneme lepiť v jednom rohu na oba stĺpiky súčasne. Priebežne kontrolujeme vznikajúce bublinky a pokrčenie fólie.
Prebytočné okraje opatrne orežeme a podľa možností zastrčíme pod tesnenie. Tu sa hodí teplovzdušná pištoľ pre ukončenia v okolí tesnení a zmäkčeniu lepiacej fólie.
Medzi prednými a zadnými dvermi fóliu prerežeme presne v strede. opäť opatrne, aby sme dodržali priamu líniu. Fotka chýba. Po prerezaní okraje zahneme a prilepíme.
Zo zvyšku fólie skúsime prilepiť aj zadný C-stĺpik v prípade kombi verzie. Tu je to s umiestnením pod tesnenie trošku horšie, preto treba s citom.
Rovnaký postup použijeme aj na druhej strane. Trošku viac sa ochladilo, preto si pomôžeme zohrievaním.
Poznačenie polohy a vyčistenie a odmastenie.
Fólia z vnútornej lepiacej strany je nezvyčajne transparentná.
Z procesu lepenia a prípravou pre lepenie C-stĺpika.
Pri lepení stále kontrolujeme a snažíme sa vytlačiť všetky bublinky. Ak by predsa nejaká ostala, skúsime ju prepichnúť tenkou ihlou (špendlíkom) v spodnej časti bublinky.
Nalepené
S výsledkom som spokojný, aj keď ešte stále na špinavom aute. Fólia drží celkom dobre, ak sa dobre prilepí 🙂 . Najhoršie to je v rohoch, ale na prvý pokus fajn.
Kolesá a podvozok
Prezúvanie
November je už ideálny čas na prezutie auta na zimné kolesá.
Predtým ale umytie a príprava diskov, rovno vo viacerých krokoch.
Prezúvacia klasika doma na dvore. Postupne dvihnúť jednotlivé kolesá a vymeniť.
Okrem toho ešte náboje prebrúsiť drôtenou kefou, čističom na brzdy a opäť kefa. Rovnaký postup na všetkých štyroch kolesách.
Z letných strieborných Škoda Modus (8J, ET44) sa stali platinové…
Letné pneumatiky Sava Intensa UHP 2 225/40 R18 dostali zabrať hlavne vpredu 🙁 . Na jar bude otázne, či ich skúsiť využiť dozadu a zadné dopredu. Alebo vymeniť minimálne dve pneu za nové? Ak dobre počítam, tak majú najazdené 47 859 km.
Po kontrole tlaku v pneumatikách priamo na aute a prejdení pár km sa môže zobraziť výstraha pre kontrolu a uloženie aktuálneho stavu tlaku v pneumatikách. Reset urobíme cez infotainment (rádio) alebo stlačením a podržaním tlačidla SET (ak je vo výbave).
Podložky pod kolesá
Originál kolesá Škoda Golus (7,5J, ET51) sú pomerne schované, aj napriek širšej náprave vzadu pri faceliftovom modeli. Rozdiel je aj v použitých rozdielnych diskov pre letnú a zimnú sezónu.
Už minulý rok boli na aute rozširovacie podložky.
Z Fabia III ostali doma dve sady podložiek, 10 a 12 mm. K nim aj odpovedajúce predĺžené skrutky. Podložky stačilo vyčistiť, jednu sadu skrutiek dokúpiť.
Dozadu pred rokom putovali 12 mm podložky s odpovedajúcimi skrutkami.
Dopredu 10 mm podložky.
Až na ten vysoký podvozok to bolo fajn…
Jednu sadu podložiek som mal doma predsa len navyše, hrúbka 17 mm. Akurát bolo nutné strojovo zmeniť rozteč z 5×100 na 5×112.
Pred montážou podložiek nastriekame obe strany styčných plôch keramickým sprejom. Medený sprej čo som našiel doma nie je vhodný pre hliník, preto radšej keramika. Tiež zvláda vysoké teploty, tak uvidíme na jar pri prezúvaní na letné disky.
Vyzerá to určite lepšie ako bez podložiek, dokonca lepšie ako použitím 12 mm verzie. Vpravo s podložkou 17 mm, vľavo letné koleso.
Porovnanie diskov, vpredu letné, vzadu zimné.
Dopredu nasadené 12 mm z minuloročnej zadnej nápravy.
Čo na záver?
Páčia sa mi jednoduché 5-lúčové disky na zimné obdobie, sú jednoduché na čistenie a údržbu, Octavia III je z minulého roku a bez nálepiek.
Pri prezúvaní bolo na tachometri 245 268 km. Auto je povysávané a umyté.
Pod lampou býva najväčšia tma?!
Kým som stihol spracovať článok a doplniť fotky, prešiel týždeň a na tachometri asi 1300 km navyše. Plus ďalšie umývanie. Plus pokus o odfotenie šírky prednej a zadnej nápravy po namontovaní rozširovacích podložiek.
Tento štýl nemusí sedieť každému, mne sa páči. Už len zvažujem nejaké decentné doplnky navyše. Určite z toho (zatiaľ) nechcem urobiť onálepkované hračkárske auto, ale človek nikdy nevie 😀 . Nálepky stáli pár drobných, v prípade nutnosti to jednoducho strhnem dole a vyriešim inou alternatívou. Alebo ich vrátim do pôvodného stavu a nechám preleštiť a polepiť ochrannou fóliou.
Nad zadnými kolesami sú ešte namontované krídelká, ktoré opticky chránia pneumatiku po pohľade zhora. Koncovka výfuku je originál Škoda.
Poznámka a upozornenie na záver:
Celý tento článok berte len ako inšpiráciu! V žiadnom prípade sa nejedná o reklamu či dôležitosť použitia rozširovacích podložiek! Ide len o môj názor a použitie toho, čo sa mi páči a vyhovuje mi. Pokiaľ sa predsa len niekto rozhodne pre podložky, v texte sú použité s hrúbkou 10, 12 a 17 mm čisto pre inšpiráciu. Odporúčam vyberať kvalitných a overených výrobcov, nie nejakú domácu garážovú výrobu od suseda na sústruhu…
Zdroje a info:
https://www.aliexpress.com/item/1005004735429620.html
https://www.aliexpress.com/item/1005006235827252.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007554853920.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007487039718.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007723354058.html – LEGO
To hnědé na nábojích je rez? Jak to vypadalo to kartáčování a aplikací čističe na brzdy? Žádné kolo nepřirezlo? Používáš nějakou konzervaci?
cast bola hrdza a cast medena pasta zo servisu. vsetky fotky co som mal, su v clanku. ziadne koleso sa neprilepilo, a to som mal letne na aute uz od 12.02.2024, kedze som zimne mierne poskodil a musel nechat vyrovnat. pred montazou podloziek som dal keramicke mazivo od K2 (je az do 1200°C) z oboch stran podloziek – teda voci naboju, aj voci disku