Auto máme už mimo záruky, no aj napriek tomu jazdím na výmenu olej a servisné prehliadky do autorizovaného servisu. Nemám problém si veľa vecí urobiť aj doma na dvore, napríklad tyčky stabilizátora či výmena akumulátora. A to nespomínam rôzne úpravy a vylepšenia. Niekedy je ale fajn mať iný pohľad, pohľad „skúsenejšieho“ mechanika.
Takýto pohľad mechanika sa zišiel aj pri poslednej výmene oleja. Doma je nevýhoda, že si nemám kde zdvihnúť celé auto. Maximálne na nadjazdy. Niektoré veci sa zhora skontrolovať dajú, iné zase nie. Tak to bolo aj pri spomínanej poslednej výmene oleja. Aj keď som pár dní pred tým kontroloval rozvody, poškodený remeň som si nevšimol…alebo skôr neuvedomil, že je to poškodené a navyše už dosť vážne. Nakopla až fotka od prijímacieho technika, ktorú mu poslal mechanik.
Fotené je to len cez mobil na displeji druhého mobilu, ale poškodenie je hneď jasné. Podľa dátumov fotiek bola moja nešikovná „kontrola“ urobená presne o týždeň skôr. Na prvý pohľad nič poškodené nie je vidieť, no v skutočnosti keď už viem ako to má vyzerať správne, je poškodenie v podobe chýbajúceho pásika remeňa jasné.
Video niekedy napovie viac ako fotka, navyše 2-krát spomalené.
Nasledovalo rýchle samoštúdium, či výmenu zvládneme aj doma, alebo bude musieť auto do servisu. Na prvý pohľad nič komplikované, hľadáme a objednávame diely. Remeň má pri správnej polohe dobre viditeľné číslo dielu, kladka bohužiaľ nie.
Zoznam dielov
Klinový remeň = drážkovaný remeň = remeň príslušenstva. Nech to nazveme akokoľvek, všetky verzie by mali byť správne.
- 1x – 04E 145 933 R – drážkovaný remeň pre pohon alternátora 21.36x1005mm
- 1x – 04E 145 299 N (L) – tlmič vibrácií remeňa alternátora
- 2x – N 106 650 01 – skrutka pre napínacie kladku remeňa alternátora, M8x30
Všetky diely odporúčame preveriť podľa aktuálne namontovaného dielu, resp. podľa VIN! Tento zoznam platí pre našu 1.4 TSI 2017.
Namiesto originál čísla dielu je možné využiť náhradu s označením Contitech 6PK1005. Predávajú ho ako priamu náhradu pre remeň s číslom 04E 145 933 R. Použiteľná je aj verzia 04E 145 933 A, resp. jej priama náhrada Contitech 6PK1000. Indexy pri originál dieloch alebo koncová číslica v prípade Contitech náhrady označujú dĺžku remeňa, 1005 mm (6PK1005) alebo 1000 mm (6PK1000). Pokiaľ si chce niekto počítať celkový priemer remeňa, tak je rozdiel iba 1,59 mm 🙂 . Stále sa bavíme o aute so zabudovanou klimatizáciou.
Napínacia kladka sa nemusí meniť stále s remeňom. Ku kladne 04E 145 299 N je vhodná náhrada napríklad INA 534 0480 10. Určená je hlavne pre vozidlá s motorizáciou 1.0MPI 48kW/59kW, 1.0TSI 70kW/81kW/85kW, 1.2TSI 63kW/66kW/77kW/81kW, 1.4TSI 92kW/103kW/110kW, 1.5TSI 110kW; so zabudovanou klimatizáciou.
Ak ale kladku meníme, dielenská príručka spomína aj výmenu oboch skrutiek.
Postup výmeny
Remeň sa nachádza pri TSI motoroch na pravej strane v smere jazdy (strana spolujazdca).
PS: kryty motorového priestoru sú opísané v samostatnom článku 😉 .
Kľuková hriadeľ poháňa remenicu (pozícia 3) a tá roztáča celý remeň (pozícia 1) a ostatné diely ako alternátor (pozícia 7) a kompresor klimatizácie (ak je vo výbave, pozícia 9).
Výmena klinového remeňa
Nás zaujíma hlavne remeň a jeho výmena, pretože je to zvyčajne najslabší článok celého pohonu, ako už sme zistili podľa fotky zo servisu.
Výmena je jednoduchá a stačí k tomu relatívne bežné náradie. Vidlicový/očkový kľúč alebo gola číslo 16 a prípravok T10060A. Prípravok nahradíme kolíkom o maximálnom priemere 4 mm. Bez kolíka sa dá pracovať ale tiež, vhodná náhrada je zahnutý imbusový L-kľúč veľkosť 3.
Pokiaľ z nejakého dôvodu remeň potrebujeme iba vybrať, ale plánujeme jeho opätovné použitie, musíme si označiť smer otáčania kriedou alebo fixou. V žiadnom prípade sa nesmie montovať v opačnom smere, v akom sa otáčal doteraz. V prípade nového remeňa nie je smer otáčania stanovený.
Napínacia kladka má vo vnútri schovanú pružinu, ktorá ju „napína“ tak, aby nebol remeň príliš voľný. Túto pružinu pretlačíme kľúčom číslo 16 proti smeru ručičkových hodiniek tak, aby sme do otvoru zo spodnej strany mohli vložiť prípravok (kolík, imbus).
Prístup tam nie je najlepší a navyše je otvor schovaný. Nechcelo sa mi dávať dole spodný kryt motora a už vôbec nie koleso a podbeh. Pri troche šikovnosti je možné pridržaním kľúča č. 16 remeň stiahnuť z drážok remenice.
Keď ho uvoľníme z remenice kľukovej hriadele, napínaciu kladku opatrne uvoľníme. Remeň už nebude napnutý a jeho dĺžka ho dovoľuje vybrať kompletne z auta.
Starý remeň v porovnaní s novým už má niečo za sebou.
Okrem chýbajúceho asi 0,5 cm však ešte nie je ani popraskaný.
Pred nasadením nového remeňa ešte skontrolujeme všetky drážkované remenice (pohon, alternátor, klíma). Pokiaľ bol remeň poškodený, nejaká príčina sa určite nájde. Napríklad kamene, ako v našom prípade.
Tu je už ale vhodné zhodiť aj spodný kryt motora a pomocou zrkadielka alebo selfie kamery na mobile skontrolovať aj horšie dostupné miesta zo zadnej strany.
Kamienky a iný neporiadok odstránime a nový remeň nasadíme v opačnom poradí. Pripravíme si ho na plánované miesto, pričom musíme dodržať jeho presne stanovenú trasu pohybu.
Jednotlivé časti sú na nákrese očíslované:
- remenica drážkovaného remeňa
- napínacia kladka
- alternátor
- kompresor klimatizácie
Rovnako ako pri demontáži, ani teraz dĺžka remeňa neumožňuje jeho úplné nasadenie. Ak sme nepoužívali prípravok pre zaistenie napínacej kladky, musíme opäť kľúčom č. 16 kladku uvoľniť proti smeru ručičkových hodiniek. Až potom je možné remeň osadiť na miesto. Ideálne je ísť ponad alternátor, popod kladku a ponad remenicu na kľukovke. Až na záver obísť remenicu klímy. Samozrejme, nie je to nevyhnutné a je možné najprv nasadiť klímu a remenicu kľukovky až na záver. Dôležité je dodržať správne umiestnenie.
Dbáme na jeho správne osadenie do drážok remeníc.
Po kontrole správneho nasadenia odložíme všetko náradie mimo motorového priestoru a auto naštartujeme. Nikdy ale nie skôr, ako vyberieme prípravok z napínacej kladky, pokiaľ sme ho mali nasadený!
Skontrolujeme tým funkčnosť komponentov (alternátor a klíma) a zároveň aj polohu remeňa na remenici.
Výmena napínacej kladky
Na základe odporúčaní som sa rozhodol vymeniť aj napínaciu kladku. Výmena je podobne jednoduchá ako výmena remeňa, navyše remeň bol demontovaný tak či tak. K tomuto úkonu je už ale fakt lepšie demontovať aj spodný kryt motora. Ten drží osem torx skrutiek.
Je lepšie viditeľný aj otvor pre umiestnenie prípravku na zaistenie napínacej kladky.
Napínaciu kladku držia dve skrutky M8. Na ich uvoľnenie potrebujeme tisíchran M10 (XZN M10). Rovnaký sa používa aj napr. k vyberaniu či výmene predných sedačiek.
K hornej skrutke sa dostaneme z hornej časti motorového priestoru, ku spodnej zase ľahnutím pod auto. Starú kladku nič nedrží, tak pozor aby nespadla niekomu na hlavu 😀 .
Ložisko vo vnútri zatiaľ nevydáva žiadne nežiadúce zvuky, ani sa nezasekáva. Na rozdiel od remeňa by ešte niečo vydržala.
Tvar je síce mierne odlišný od zakúpenej kladky značky INA, ale dôležité sú rovnaké rozmery kolieska. Nová kladka už prichádza v uvoľnenom stave s osadeným kolíkom (náhrada prípravku T10060A).
Montáž vykonáme v opačnom poradí. Na iné odporúčanie som použil na závity skrutiek zaisťovacie lepidlo (Loctite), ale dielenská príručka nič podobné neuvádza.
Kladku správne otočíme a osadíme na miesto, pripevníme novými skrutkami. Doťahujeme momentom 20 Nm + pootočiť o 90° (1/4 otáčky).
Poistný kolík zatiaľ vyberať nebudeme.
Ak sme ešte nestihli odstrániť kamienky a iný drobný bordel z remeníc, tak to urobíme teraz. Remeň nasadíme do presne daného tvaru a plánovanej trasy pohybu.
Jednotlivé časti sú na nákrese očíslované:
- remenica drážkovaného remeňa
- napínacia kladka
- alternátor
- kompresor klimatizácie
Pokiaľ máme remeň v presne stanovených drážkach, pomocou kľúča č. 16 uvoľníme kladku proti smeru hodinových ručičiek a zároveň vyberieme zaisťovací kolík. Kladku následne opatrne uvoľníme a sledujeme pritom remeň, aby dosadal presne na stred napínacej kladky.
Rovnako ako pri výmene samotného remeňa dbáme na presné umiestnenie do drážok remeníc.
Výsledok
Odložíme všetko náradie z motorového priestoru a auto naštartujeme pre kontrolu správnej funkčnosti. Pre lepšiu viditeľnosť si môžeme natočiť video a následne ho spomaliť (druhá polovica videa). Tým sa dajú odhaliť prípadné nezrovnalosti spojené s výmenou kladky či remeňa.
Na počudovanie, výmena komplikovaná nebola a je možné ju zvládnuť aj doma. Samozrejme stále platí, že všetko na vlastné riziko a kto si netrúfa, nech to zverí radšej do rúk odborníkom!
Už hneď po prvom naštartovaní bol zvuk z oblasti motora o niečo príjemnejší. Ale či to je reálne možné, alebo ide o placebo efekt, posúdiť neviem. Pôvodný remeň pravdepodobne vydržal 244 471 km, ak ho predošlý majiteľ nemenil mimo servisu, bez záznamu.
Nebyť kameňov z ciest, určite by ešte zopár stoviek alebo tisíc kilometrov vydržal remeň aj kladka. Ale kvôli pár eurám nemá zmysel riskovať poškodenie motora alebo inej cenovo náročnejšej časti auta.
Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/567033265802707506/
https://www.drive2.ru/l/638352262904692913/
https://www.drive2.ru/l/645071103584119644/
Jak máš vysoké nájezdy? Pod auto na nájezdech jsi se dostal pohodlně?
v tomto pripade bola dvihnuta iba prava (spolujazdcova) strana dvihakom, bez nadjazdov. dokonca aj koleso ostalo nasadene. ja som sa tam dostal 😀