Zima je predo dvermi, väčšina rieši prezúvanie či výmenu zmesi v nádobke ostrekovačov z letnej na tú zimnú… Mňa skolila nádcha, tak aspoň jeden rýchly článok a tip – spätný ventil.
Spätný ventil, kedysi taká samozrejmá vec. Na čo vlastne slúži? Ale ináč, určite sa mnohým stalo, že pri snahe ostretknúť čelné sklo sa na nových autách spustili strierače – navyše po suchom skle. Je to kvôli tomu, že čerpadielko sa nedokáže uzavrieť. proste po privedení napájania (potiahnutie páčky stieračov smerom k sebe) sa motorček roztočí a ťahá kvapalinu. Samozrejme, nejakú dobu trvá, než sa kvapalina dostane do rozvodu hadičiek až ku tryske a na čelné sklo. Tomuto správaniu môže zabrániť spomínaný spätný ventil.
Spätný ventil je prepustný ventil v jednom smere. V našom prípade od motorčeka smerom ku tryske. Opačným smerom je kvapalina „zabrzdená“, ostáva teda v hadičke, v celej jej dĺžke. Pri spustení ostrekovačov teda motorček, alebo ak chcete čerpadielko, potrebuje menej kvapaliny vytlačiť a odoslať do systému. To má za následok prakticky okamžité vystrieknutie kvapaliny na čelné sklo.
Toľko by snáď k teórii stačilo.
Potrebný materiál a náradie:
- 1x – 115 930 341 (6U0 955 969) – spätný ventil
- 2x – 5J0 955 871 A – prípojka
- torx skrutkovač
- kľúč na kolesá, zdvihák k autu
- vreckový nožík
- nádoba na zvyšnú vodu z nádobky ostrekovačov
Ako na to
Ideálne postaviť auto na rovný povrch, pretože bude chvíľu bez pravého predného kolesa. Teda zdvihák pod auto, koleso dole. Demontovať myslím 13 torx skrutiek z podbehu a asi ďalších 6 zo spodnej časti pod nárazníkom. Niečo som už párkrát popisoval v iných návodoch. Vyberieme podbeh pre prístup k nádržke ostrekovačov. Nádržka je viditeľná aj po vybratí prednej pravej hmlovky, bohužiaľ čerpadielko je presne na opačnej strane.
Po vybratí podbehu sú viditeľné 2 hadičky a čerpadlo. Jedna hadička je od predných ostrekovačov, druhá od zadných. Ja odporúčam použiť spätný ventil iba na predné ostrekovače, teda hadička ďalej od nás (bližšie k stredovej osi auta). Mal som to aj pre zadné ostrekovače, ale nerobilo to dobrotu, voda vytekala z trysky aj keď už nemala.
Opatrne narežeme a odstránime textilnú izolačnú pásku, ktorá hadičky spája dokopy. Sú medzi nimi aj vodiče k motorčeku, tak radšej pomaly a šetrne. Stačí sa dostať zhruba nad úroveň konektora pre čerpadlo. Hadičku prerežeme obyčjným vreckovým nožíkom, prípadne prestrihneme kliešťami. Pre lepšiu manipuláciu som si kolienko aj s kúskom hadičky odpojil (pootočením plastovej čiernej poistky) a spodnú časť pripravil „na kolene“.
Na voľný koniec hadičky najprv nasadíme čierny plastový krúžok z objednaného setu prípojky tak, aby sme mali k dispozícii aspoň jeden závit.
Na jeden voľný závit nasadíme tesnenie.
Na záver nasadíme šedú časť prípojky podľa fotografie nižšie.
Tým je príprava hotová. Podobne bude nutné postupovať aj na druhej časti, teda tej, čo ostala trčať z auta. z hadičky je nutné odrezať pár cm. Najideálnejšie je nasadiť späť spodnú časť s kolienkom a do nej spätný ventil. Ventil má na sebe nakreslenú šípku, vyskúšať sa dá aj fúknutím do jednej alebo druhej strany. Jedným smerom vzduch prejde, druhým nie. Prechádzať musí smerom hore pri namontovaní do auta.
Keď už máme ventil na svojom mieste, poznačíme si približné skrátenie hadičky trčiacej z auta. Po dôkladnom premeraní postupujeme v nasadzovaní druhej sady prípojky – čierny krúžok aby trčal aspoň jeden závit, tesnenie, šedý plast. A pripojíme zvyšný koniec ventilu. To je všetko…
Hadičky môžme zaizolovať textilnou páskou, no podmienka to nie je. Nasadíme podbeh, koleso, dolejeme zmes do ostrekovačov. Pri prvom spustení po montáži je možné, že stihnú prejsť najprv stierače ako doteraz. Dôvod je jednoduchý, voda z nádržky sa musí dostať do rozvodu hadičiek a nad spätný ventil. Každé ďalšie ostrekovanie už bude podľa požiadaviek 🙂 .
Mal tento ventilček nejaký vplyv na ostrek? Myslím tým, či ostrek nie je slabší. Predsalen ten ventil je určitá brzda, tak či je ten tlak čerpadla dostatočný.
Nechcem narezať hadičky a potom zistiť, že čerpadlo nestačí.
Ziadne zhorsenie som nezaznamenal. Montuju si to viaceri a pochvaluju. Ma to i kamos siho.sk na svojej Fabii
Tak som tento ventilček namontoval aj ja. No hneď na 2. deň to aj prestalo fungovať – striekalo to presne ako bez ventila.
Po vybratí ventila bolo hneď jasné prečo. Čerpadlo nasalo a poslalo ďalej 2 plastové úlomky z nádržky, ktoré tam zostali ešte spred 3 rokov po montáži senzora vody. K tomu došlo keď som sa snažil vypančať zvyšnú zimnú zmes pred tým, než tam nalejem letnú. A to je práve moment, keď čerpadlo môže nasať bordel.
Kým je hladina nad sacím hrdlom čerpadla, tento plastový bordel nasať nemôže. Ventil som prečistil a namontoval znova.
Následne som nalial vodu úplne doplna až po okraj a urobil pár km. A môj predpoklad sa naplnil – voda vyplavila na hladinu ďalších 6 úlomkov.
Našťastie na mojom aute (Jetta 6) sa k nádržke viem dostať veľmi rýchlo – kryt hmlovky dolu, hmlovka a je to. U Fabie 3 je to ale horšie – dolu koleso, podbeh.
Preto všetkým, ktorí montovali tento ventil a zároveň senzor vody, odporúčam doplniť vodu úplne po horný okraj a pozbierať eventuálne zvyšky bordelu. Prepláchnutie nádržky vodou nemusí stačiť.
dobre vedieť. ináč ja pri montáži smínača mám nádržku von s auta a prejde preplachom pod čistou vodou.
a ďalšia vec, mne ventil možno zachránil nádržku a hadičky. v zime som nemal dobre nariedenú zmes a keď prišli tie 20°C mrazy, tak mi našťastie len roztrhlo ventil na 2 časti a začalo vytekať pomimo. výmena za pár drobných a nie nádržka za 30 či 40 €
Hadičky ti vplyvom zmrznutia neroztrhne a nádržku už vôbec nie. U čerpadla by som už mal asi obavy, faktom však je, že mi nikdy nič nepoškodilo a to mi voda zamrzla niekoľkokrát. Vodu som vždy riedil na ca -12, no párkrát došiel nečakaný mráz -18…-20.
Ale ten ventil celkom určite roztrhne. Zrejme aj to je dôvod, prečo ho výrobca neosadzuje štandardne a to ani v drahších modeloch.
Takže ak ventil, tak bacha na zmes v zime. Lebo babrať sa s opravou počas tuhej zimy nie je bohviečo.