Zadné dual žiarovky, spiatočka+smerovka

Tip na túto “úpravu” som dostal kedysi dávno na zraze. Vŕtala v hlave asi pol roka, ak nie dlhšie, skôr som stihol upraviť predné svetlá, dokonca už aj vo verzii 2, využitím podobného princípu – princíp dvojfarebnej žiarovky. V móde sú skôr LED, teda LED dual žiarovka bola použitá i v tomto prípade.

Na samotnú realizáciu nepotrebujete veľa dielov a súčiastok. Použiteľné je to pre oba druhy zadných svetiel, obyčajné halogénové aj nové facelift svetlá (pri facelift je možno efekt zaujímavejší), nezáleží ani na karosárskej verzii. Dovolím si tvrdiť, že podobný princíp je možné využiť i pre staršie modely, či iné triedy áut.

Materiál

  • 4x – LED dual color žiarovka BAY15D, napr. Aliexpress
  • 2x – 12V relé, napr. Ralex Electric LEG-12
  • 2x – usmerňovacia dióda, nap. 1N5402
  • zopár vodičov, izolačná páska

Postup realizácie

Príprava a zapojenie

Výhoda je v tom, že sa neťahá nič krížom skrz auto, všetko je zapojené v rámci každého svetla. Svetlá je možné demontovať a prípravu si urobiť v kľude na stole doma či v dielni.

Začínal som s jedným svetlom a len jedným párom dual LED žiaroviek, mal to byť iba pokus. Na žiarovke zo spodnej strany (pätica) sú viditeľné dva kontakty. Na tie je nutné prispájkovať vodiče tak, aby sa tieto kontakty spolu nespojili.

Treba ich tiež zaizolovať vhodnou izolačkou páskou, aby po osadení do svetla nedochádzalo ku styku s pôvodným “plusovým” kontaktom žiaroviek.

Na základné spínanie a ovládanie, aby sa žiarovky nehádali, som použil 12V relé. Volil som čo najmenšie rozmery, prúdová záťaž nie je vysoká. A dôvod? Väčšina dual LED žiaroviek mala oranžovú farbu ako prioritu. Teda ak by som zaradil spiatočku a do toho zapol smerovku (alebo výstražné svetlá), spiatočka by nesvietila. Pravdepodobnosť veľká nie je, ale nerád by som prišiel o spiatočku pri cúvaní na výstražné smerovky, čo dosť často robím. Pri tomto zapojení a súčasnom zaradení spiatočky a zapnutí smerovky si žiarovky svoju funkciu rozdelia. Smerovka je smerovkou na svojom obvyklom mieste, spiatočka je spiatočkou.

Na prvé pokusy som používal bežné 12 V autorelé, lenže to bolo veľké.

Pri písaní článku ma napadá, že by nebol problém prehodiť medzi sebou smerovku a spiatočku v svetle. Teda spiatočka na kraji a smerovka na vnútornej strane svetla. Pri zapnutí smerovky bez spiatočky by to nevadilo (pretože blikajú obe žiarovky), pri zaradení spiatočky to tiež nevadí (pretože svietia obe žiarovky). Rozdiel by ostal len v kombinácii spiatočka + smerovka.

Dosť bolo úvah. Za pomoc pri zapojení ďakujem kolegovi, ktorý ma tak trošku nakopol a pomohol k správnej ceste. Začal som si kresliť a robiť poznámky.

Neskôr z toho vznikla táto schéma.

Ako som spomínal, je možné si to pripraviť na stole. Vodiče som používal krátke zo zvyškov, farby som volil intuitívne. Nezabudnite na relé pripojiť aj usmerňovaciu diódu.

Kontakty je potrebné vhodne zaizolovať (zmrštovacia bužírka alebo izolačná páska).

Montáž do svetla

Keď som to mal celé pripravené a pospájané podľa schémy, kontakty riadne zaizolované a s pripravenými vodičmi pre zapojenie, ostávalo to celé implementovať do svetla. V svetle nie je žiadna príprava ani trčiace piny, treba improvizovať. Z celého “ovládacieho relé” sú vyvedené 4 vodiče:

  • ukostrovací vodič (mínusový)
  • prívod od pôvodnej spiatočky
  • prívod od pôvodnej smerovky
  • výstup k smerovke v spiatočke

Neviem ako to správne a hlavne zrozumiteľnejšie popísať. Ideálne mať základné elektro znalosti, zobrať multimeter a kontakty si premerať.

Ukostrovací vodič je relatívne jasný. Mňa napadlo napojiť sa priamo na obal jednej z dvoch dual LED žiaroviek kvôli jednoduchosti spájkovania.

Ostatné vodiče sú napojené priamo na vodivé plochy plusových kontaktov podľa schémy a popisu k jednotlivým žiarovkám. Treba si pri dvojvláknových LED žiarovkách dávať pozor, ktorú farbu a ktorú pozíciu žiarovky kam zapojíte. Možno pomôžu aspoň rýchle fotografie.

Uchytenie relé som riešil prostredníctvom textilnej izolačnej pásky. Niečo by vydržať mala, zvolené relé je svojimi rozmermi ideálne na umiestnenie do medzery vo facelift svetle. Na klasických predfaceliftových svetlách si treba nájsť tiež vhodné umiestnenie.

Zo zadnej strany som použil na prichytenie tiež textilnú izolačnú pásku a celé to tak uzavrel. Drží, nemá veľkú vôľu a nehrká, vydržalo aj Rumunské či Bulharské cesty. Samozrejme i tie naše.

Nesmie chýbať ani test pred zatvorením v svetle.

Na prvý pohľad do svetla sa žiarovky tvária ako obyčajné LED žiarovky.

Výsledná skúška

Ako pri každom pokuse, panovala nakoniec radosť, že všetko dopadlo super a je to nie len výzorovo, ale aj funkčne dobre vyriešené. Spočiatku pri jednej dual žiarovke a obyčajnej smerovke to bolo trošku divoké, dual smerovka bola mierne spomalená, vytvárala teda efekt postupného rozsvecovania podobne ako to majú vyššie modely áut s dynamickou smerovkou. Viditeľné to možno bude i na prvom skúšobnom videu.

Relé bolo použité už na prvom videu, ale iba jedna dual LED na každej strane auta. Neskôr som pridal aj druhú dual LED žiarovku pre rozšírenie spiatočky. Keďže sa jednalo o rovnaké LED žiarovky, “postupné” rozsvecovanie sa nekonalo a žiarovky pri smerovke blikajú naraz bez odozvy voči sebe.


Predpokladám, že tento postup nie je spísaný najlepšie, no nemám tušenie ako ináč to popísať. Ak sa niekto inšpiruje a pokúsi to vyrobiť či namontovať, kľudne pošlite fotky a doplním.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore