Úprava stropného „Catvision“ svetla

Dosť často sa stretávam s dotazmi a otázkami, ako som upravil a prispôsobil stropné svetlo zo Superb-a/Passat-u pre naše autá. Základné zapojenie som už popisoval v predošlom článku, teraz sa pokúsim trochu rozvinúť samotné prerábanie daného svetla.

Catvision stropné svetlo sa vyrába podľa mojich informácii v dvoch základných prevedeniach:

  1. Škoda – 3U0 947 105 – montované prevažne pre Superby prvej generácie. Svetlo má zelené podsvietenie tlačidiel a na červeno svietiace „oči“, teda ambientné svietenie smerom dole.
  2. VW – 3BD 947 105 – montované do Passatu. Tu je komplet celé svetlo s červenými diódami, ako podsvietenie tlačidiel, tak aj spomínané oči.

Navonok sa rozlišujú ešte farbou, tá je však totožná pre obe varianty podľa farby interiéru. Vhodné sú pre viaceré modely VW/Škoda áut.

Zelené sa zháňa podstatne horšie, cena je stále privysoká (asi 80-90 €), červené je možné zohnať približne za polovicu, možno aj menej.

Rozoberanie

Svetlo som nemal zatiaľ v aute, na jeho vyberanie postačí plastové páčidlo, šikovnejším aj ruka bez náradia, či kľúč od auta.

Nutné je z prednej časti odobrať celý kryt. Po celom obvode sú plastové západky, ktoré ho držia (fotka mi bohužiaľ chýba, mám už len bez sklíčka). Kryty tlačidiel sú nacvaknuté, tiež ich vyberieme.

Pre zmenu podsvietenia odporúčam plošný spoj dostať mimo svetla. Zo zadnej strany ho držia tri plastové nataveniny. Podarilo sa mi ich prekonať podvážením plochým skrutkovačom.

Podobný postup je aj pre piny konektora, všetkých 6. Opatrne, aby ste ich neodtrhli od plošného spoja.

Plošný spoj ešte držia bočné spínače pre čítacie lampy. Plochý skrutkovač a odistiť ich z oboch strán oboch tlačidiel.

Žiarovky prekážať nebudú, ak by predsa, otočením ich dostanete von.

Prerobenie

Multimetrom som si premeral orientáciu každej LED diódy a označil na plošnej doske.

Pre odstránenie cínu používam odsávačku.

Začal som strednými diódami. Namiesto pôvodných červených som použil biele. Ich parametre presne nepoznám, niečo bolo od kolegu, niečo dokupované. Vysvetľovať základy pájkovania nebudem.

Problém môže nastať pri osvetlení krajných tlačidiel. S troškou trpezlivosti sa to podarí aj bez ich vyberania. Samozrejme, diódy môžte použiť ľubovoľnej farby, priemer je 3 mm na každej.

Ostávajú ešte diódy pre oči. Opäť fantázii sa medze nekladú, ja som volil tiež bielu. Pôvodné diódy majú dlhšie nožičky, musel som improvizovať. Aj „hlavičky“ sú o niečo väčšie, prispôsobil som si ich uchytenie.

Na ďalšej fotografií vľavo pôvodná červená dióda, vpravo nová.

Druhá LED dióda pre oči je vytočená/vyosená. Nesmeruje priamo dole ale mierne do strany.

Nožičky som predlžoval tiež, nefotil som to znovu.

Ďalší dotaz čo som dostal je na zníženie či úpravu svietivosti očí. Biele diódy sú zvyčajne výkonnejšie ako červené. Preto je k nim vhodné pridať predradný rezistor. Pôvodne som pridával jeden iba na jednu nožičku LED diódy pre oči.

V tomto prípade som urobil experiment. Zistil som, že na osvetlenie očí je vložený rezistor s označením R2 na plošnom spoji. Jeho hodnota bola myslím 1 kohm. Nahradil som ho trimrom čo som narýchlo našiel, hodnota 47 kohm. 

Postačí aj menšia hodnota, možno 22 alebo 33 kohm. Tentokrát som to ponechal tak. Do budúcna odporúčam nechať aj spomínaný 1 kohm rezistor, odpájkovať len jeho jednu nožičku a k nej sériovo pripojiť jeden kontakt trimru, druhý kontakt zapojiť namiesto pôvodnej nožičky rezistora.

Dôvod tejto komplikácie? Rezistor tam nie je bezdôvodne. Má ochrániť diódy pred zničením. Trimer pracuje od hodnoty odporu 0 (nula) až po maximálnu zvolenú hodnotu. Pri neopatrnej manipulácii nastavovania trimra musíte dávať pozor práve na krajnú polohu pri nulovom odpore.Dióda by to nemusela vydržať.

Finále

Trimer s konštrukčnou montážou na ležato som tam nedostal, vymenil som ho za prevedenie na stojato.Musí byť trochu vykrivený schválne.

Prerábal som už niekoľko týchto svetielok, s priamym nastavením je to však zatiaľ prvé. Pri montáži do auta je výhoda v tom, že viem priamo na mieste nastaviť svietivosť diodiek podľa želaní a požiadaviek…

Skúsil som k tomu aj niečo natočiť, ale mám málo rúk.

Dúfam, že to takto popísané postačuje. Pokiaľ si na niečo dôležité spomeniem, skúsim to ešte doplniť a aktualizovať. Pripojenie do auta sa touto úpravou nemení, všetko ostáva po starom.

 

Zdroje a info
http://www.passatplus.de/umbauteile/innenleuchte/innenleuchte.htm
https://www.drive2.ru/l/10102877/

2 komentáre článku “Úprava stropného „Catvision“ svetla

  1. Hi,,
    I wired it by hooking it up to the light switch and powering the dashboard light and thus reducing the brightness of the above light. It worked very well for me.

    1. Yes, regulation works. But to a small extent and only for the whole set, ie backlight + eyes.
      With my involvement, I can regulate my eyes separately


      Ano, regulacia funguje. Ale v malom rozsahu a len pre cely komplet, teda podsvietenie + oci.
      Pri mojom zapojeni si viem oci regulovat osobitne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore