Cúvacia (parkovacia) kamera

Pri tomto návode som chcel urobiť pokusom 2 v 1. Nakoniec sa niektoré veci čiastočne zmenili, tak niektoré veci nemám ako overiť.
Pôvodný plán bol mierne ušetriť a pre cúvaciu kameru použiť neoriginálnu čínsku kameru z Aliexpress. No dostal som super ponuku na originál nepoužitú kameru, ktorej sa ťažko odoláva…

Na začiatok si dovolím hneď niekoľko poznámok:

  • autá vyrobené do 05.2016 (teda MR 2016) majú staršiu verziu kufra, kde otvor a samotné madlo sú menších rozmerov. Pri použití originál kamery je nutné tento otvor zväčšiť.
  • originál kamera má k dispozícii aj ostrekovač. Jeho zapojenie nie je nutné, ale odporúčam to využiť. Ostrekovanie kamery sa aktivuje spolu s ostrekovaním zadného okna.
  • v zozname materiálu som sa snažil rozdeliť položky na 3 samostatné časti, originálčínaspoločné.
  • niektoré sekcie návodu sa môžu líšiť v prípade originál a neoriginál riešenia kamery, pokúsim sa ich rozlíšiť.
  • podľa Škoda konfigurátora je podmienkou pre cúvaciu kameru rádio vybavené Bluetooth pripojením. Neskúšal som to napojiť na rádio bez Bluetooth, čiže nebudem zavádzať, či to možné je alebo nie.
  • pri rádiu Swing je nutné preveriť zapojenie. Tiež s tým zápasím, vyrábali sa aj Swing-y staršieho dátumu, ktoré neobsahujú video čip na základnej doske!
  • fotky môžu byť kombinované môjho a kamarátovho auta, nakoľko mal kameru namontovanú ako prvý.

Zoznam materiálu

Originál kamera:
  • 6V0 827 566 G – 1 ks – kamera s ostrekovačom
  • 6Q0 035 576 F – 1 ks – protikus k anténnemu konektoru – smerom k rádiu (female)
  • 000 979 910 A – 1 ks – pin pre kábel RG174 (female)

Ostrekovač k originál kamere:

  • 1J0 955 751 D – 2 m – hadička ostrekovača
  • 1J0 955 873 D – 1 ks – ypsilonka rozbočovač
  • 5J0 955 871 A – 4 ks – spojka

Neoriginál (čínska) kamera:

  • kamera – aliexpress – 8012 Wire CCDSony
  • 5J0 827 229 – 1 ks – držiak madla/kamery
  • N 01 508 210 – 2 ks – skrutka M6
  • matica + podložka M6
  • 8K0 972 994 – 1 ks – konektor 4pinový piate dvere – strana kamera (samec)
  • 000 979 012 E – 3 ks – piny
  • 1J0 937 150 A – 1 ks – držiak konektora kamery
  • 6Q0 035 575 F – 1 ks – anténny konektor pre tienený kábel smerom ku kamere (male)
  • 000 979 911 A – 1 ks – pin pre kábel RG174 (male)

Spoločné:

  • 5E9 971 829 A – 1 ks – prechodová guma medzi piate dvere a karosériu (nie je potrebné vo všetkých prípadoch, novšie ročníky už ju používajú)
  • 8X0 035 447 – 1 ks – konektor do rádia (v prípade rádia s Bluetooth nie je potrebný)
  • 000 979 009 E – 2 ks – piny do konektora rádia
  • 000 979 009 E – 3 ks – piny do konektora kamery v piatych dverch
  • 8K0 973 754 – 1 ks – konektor 4pinový piate dvere – strana rádio (samica)
  • ISO pin – 1 ks – do poistkovej skrine
  • káblové oko – 1 ks – M6 x 2,5
  • N 102 615 02 – 1 ks – poistka 7,5 A
  • vodič červený – 6 m
  • vodič čierny – 0,5 m (2,5 m) – viac v texte
  • vodič žltý – 2-2,5 m
  • vodič video – koaxiálny 50 ohm – 6 m
  • textilná izolačná páska
  • sťahovacie pásky
  • zmršťovacia bužírka

Potrebné náradie

  • plastové páčidlá
  • vyťahovacie pliešky na rádio
  • torx 20, 25
  • krimpovacie, štipacie, kombinované kliešte
  • tenký plochý skrutkovač
  • orezávací nôž / vreckový nožík
  • notebook a diagnostika

Postup – začiatok a rozoberanie

Niečo z montáže kamery už má dlhšiu dobu na svojej stránke aj Martin. Začínali sme demontážou plastového obloženia piatych dverí (kufra).

 

Tu je viditeľný rozdiel v konštrukcii medzi hatchbackom (krátkou verziu) a kombi, teda aj rozoberania. Na oboch kombi som musel načať vybratím torx skrutky, ktoré má na starosti upevnenie “oka” pre zatváranie kufra. V spodnom rohu (u mňa vpravo) pre uvoľnenie plastu je použité plastové páčidlo, neskôr iba ruka. Plast je zacvaknutý na pružných plastových plieškoch po obvode (10 ks) a pod sklom (4 ks). Po uvoľnení obvodových plieškov stačí trhnúť smerom pozdĺž okna a plast dostanete von.

 

Dostaneme sa ku plechu. Odpojíme konektor od madla zámku, madlo uvoľníme a vyberieme von. Do vzniknutého otvoru vložíme nové madlo s integrovanou kamerou. 

Pozn.: tu môže nastať problém spomínaný v úvode – staršie ročníky mali madlo menšie. Nutná úprava montážneho otvoru !

Ak otvor sedí, madlo s kamerou je na svojom mieste, zapojíme späť konektor a otestujeme funkčnosť odomykania/zamykania. Pre istotu 🙂 .

 

Kamera má 2 rozdielne konektory – 4-pinový (napájanie) a 1-pinový (video). K týmto konektorom je nutné dopojiť protikusy. Káble pre kameru sú vedené pravou stranou pozdĺž zadného okna až ku gumovej priechodke. Pre jednoduhšie natiahnutie káblov som využil pevný modelársky bowden pre vedenie tiahla, na ktorý som izolačnou páskou prilepil kúsok kábla. Samozrejme, postačí aj iný hrubší pevný drôt, alebo metódou pokus-omyl priamo prestrčiť káble od kamery. Káble som najprv prichystal vo vrchnej časti ku konektorom, až potom strčil okolo skla.

 

Ak vo výbave nie je gumová priechodka, tzv. “husí” krk, stačí vylúpnuť gumenné záslepky a prestrčiť káble cez pripravenú priechodku.

 

Pre ďalší krok je nutné demontovať aj pár dielov v kufri. Konkrétne D-stĺpik, prah, bočné plasty kufra.

 

K tomu môžu poslúžiť aj nejaké fotky z dávnejšieho návodu.

Následne bol opäť použitý bowden pre prestrčenie káblov z priechodky cez D-stĺpik až do kufra.

 

Napájací a video kábel je ťahaný smerom dopredu, žltý k zadnému svetlu, ukostrenie podľa výbavy ostáva buď v kufrových dverách alebo za zadným svetlom. Plasty kufra som preto odtiahol čo sa dalo, uvoľnil som si tesniacu gumu okolo zadných dverí na pravej strane a demontoval prah predných a zadných dverí.

 

Zároveň som vybral aj spodnú časť A-stĺpika pri spolujazdcových nohách. Opäť pomôžu fotografie.

Žltý kábel som vyviedol do otvoru po demontovanom pravom zadnom svetle. Video a červený kábel postupným prichytávaním ku pôvodnej elektroinštalácii uložíme na správne miesto, aby nikde neklepal či nerezonoval až do prednej časti.

 

Opäť sa môže postup líšiť – strieborné auto bez demontáže schránky spolujazdca, moje s demontážou. Základ je dostať sa s video káblom až ku konektoru rádia.

 

Nutné to však nie je. Čo je nutné, je vybrať von ozdobnú lištu a samotné rádio. Bolero pomocou štyroch kovových plieškov, pre Swing postačia dva.

 

Zvyšný červený kábel potiahneme ešte ďalej, pod volant. Presnejšie k poistke, niečo málo bolo tu už bolo spomínané, viac pri elektronickej časti.

Ak je základný “rozvod” káblov dokončený, môžte si poskladať späť na svoje miesto A-stĺpik, prahy, schránku spolujazdca, tesnenie zadných dverí (ak bolo povytiahnuté). A hurá na zapojenie…

Postup – elektrická časť

Postupne potrebujeme zapojiť všetky 4 káble:

  • červený – poistka
  • žltý – spiatočka
  • hnedý – ukostrenie
  • čierny – video

 

Poradie je ľubovoľné. Začínal som pri kamere, video kábel som si osadil konektorom v dielni na stole.

 

Na striebornom aute sme použili originál káble i konektor, čiže toto skladanie odpadá. Takisto odpadá aj krimpovanie a skladanie napájacieho 4-pinového konektora.

 

Konektory spojíme k sebe a prichytíme ku plechu kufrových dverí pripraveným plastovým držiakom (na konektore kamery), prípadne si pomôžeme sťahovacími páskami.

Ako zvyčajne, aj tu som použil textilnú izolačnú pásku pre ochranu.

 

Keďže mám “chudobnejšiu” výbavu, ukostrenie som nemohol napojiť priamo v kufrových dverách. Z toho dôvodu mám hnedý kábel natiahnutý až do kufra za svetlo. Veľký rozdiel v tom nie je, maximálne v dĺžke kábla. Strieborná asi 30 cm, červená zhruba 2,5 m.

 

Hnedý kábel je ukončený káblovým okom M6 x 2,5 a prichytený o ukostrovaciu skrutku. 

Žltý kábel vyvedený ku konektoru svetla bol spájkovaný, alebo krimpovaný ku káblu spiatočkového svetla (čierno-modrý).

 

Nie je dôležitá použitá technológia napojenie, ale správnosť a funkčnosť.

Tým by mala byť zadná časť elektroinštalácie kompletná. V prednej časti ostáva napojenie video kábla ku rádiu. Odizolujeme koniec, tienenie zaizolujeme napr. zmršťovaciou bužírkou a zakrimpujeme piny 009 E. Z čierneho konektora vyberieme modrú časť, do ktorej podobne ako pri mikrofóne zapojíme piny.

 

Pri konektore rádia je pozícia pinov stále rovnaká, bez ohľadu na použité rádio. Líši sa len v umiestnení, pri Swing je dostupnejší, napojený priamo zo zadnej časti. Pri Bolero/Amundsen je napojený v základnej riadiacej jednotke.

Čo s posledným červeným káblikom? Smer poistky. Najjednoduchšie je ťahať ho ponad stredový tunel pod panel kúrenia podobne ako pri osvetlení nôh. Rozoberanie poistkového boxu nie je komplikované, drží na dvoch torx skrutkách. Zo zadnej strany ho chráni plastový kryt a samotné piny fialová poistka.

 

Pre kameru je vyhradená poistka číslo 14, mne sa to však nepozdávalo, tak som ju napojil na spínanú pozíciu 35, ktorá nie obsadená. Hodnota poistky je aj podľa schém 7,5 A.

Po napojení zložíme všetko do pôvodného stavu a pokračujeme zapojením ostrekovača v ľavej zadnej časti a kódovaním.

Postup – “vodárenská” časť (tryska ostrekovača kamery)

Táto sekcia platí iba pre originál kameru, ktorá je vybavená ostrekovačom. Nezabudnite si doobjednať potrebné diely, konkrétne hadica, Y-rozdvojka, spojky. Nie som síce vodár, no nakoniec je to s originál dielmi hračka – skladačka.

Rozoberanie piatych dverí je popísané vyššie, navyše väčšina to určite urobí zároveň pri ťahaní elektronických súčastí. Rozdiel je v tom, že je nutné demontovať D-stĺpik na ľavej strane, tak isto aj tapacír kufra na ľavej strane. Za tapacírom je vedený káblový zväzok spolu s hadičkou ostrekovača pre zadné okno. Z neho je potrebné opatrne odstrániť textilnú izoláciu (nožíkom) a oddeliť od seba vodiče a hadičku.

Nová hadička je vedená od kamery pozdĺž zadného okna na ľavej strane smerom ku gumovému husiemu krku a následne cez karosériu k D-stĺpiku. Celú cestu je vedená okolo pôvodného káblového zväzku, čo by mohol byť vodiaci prvok pre správnu cestu. Za odtiahnutým plastom kufra s prichystanými hadičkami urobíme radikálny rez – pôvodnú hadičku je nutné prerezať a asi 5-7 cm hadičky odrezať preč, aby ostalo miesto na dĺžku pre Y a spojky. Osamostatnený koniec je otočený smerom dopredu (v smere jazdy) a zvyšné dva konce dozadu. Hadičky boli orientované tak, aby neboli príliš namáhané v prechodových spojoch. Poskladáme všetky časti dokopy, pripojíme hadičku ku kamere a skúsime spustiť zadný ostrekovač (poznámka: nutné zavrieť kufor, alebo aspoň manuálne prepnúť zámok do zamknutého stavu). Ak po vizuálnej ani hmatovej kontrole nie je nikde mokro a z hadičiek netečie, pokračujeme ďalej. Hadičky som späť omotal spolu s káblovým zväzkom do textilnej izolačnej pásky. Vrátil som späť komplet zväzok na pôvodné miesto a prichytil podľa predpripravených upevňovacích bodov.

 

Neoriginálna, čínska kamera

Bohužiaľ, k jej otestovaniu som sa nedostal. Tak aspoň teoreticky, zapojenie kabeláže smerom k spiatočke, poistke a rádiu by malo byť rovnaké. Rozdiel je v zapojení samotnej kamery, kde treba nahradiť pôvodný cinch konektor konektorom 8K0 972 994 a pinmi 000 979 012 E pre napájanie a konektorom 6Q0 035 575 F s pinom 000 979 911 A pre video signál. Na konektor 994 je dobré nasunúť aj jeho držiak 1J0 937 150 A.

 

Komplikácie môžu nastať vo veľkosti kamery a pôvodného madla. Staršie ročníky nie, práve naopak, tie novšie. Majú madlo totiž o niečo väčšie. Alebo potom vyhľadať alternatívnu kameru. Pre uchytenie poslúži plech 5J0 827 229 a dve skrutky M6.

Pre správnu funkčnosť si dovolím ešte jednu schému s pár súčiastkami. Dôvod je to, že neoriginálna kamera môže mať problém so spustením a následným vypnutím. Ako som už písal, kvôli rádiu to nemám ako otestovať a kamera ostáva v skrinke 🙁 .

 

Kódovanie

Pre správnu funkčnosť je nutné povolenie kamery cez diagnostiku, napríklad jednoduché VCDS.

– Modul 5F – Information Electr.
– Coding 07 – Long coding calculator
– Byte 19 – Bit 4 Rear view Camera (RVC) Low installed [PR-KA1] zaškrtnúť (z 0 na 1)

 

Záverečný test

 

Parkovanie pomocou kamery je návykové, ale tiež to chce tréning. Mal som možnosť si to otestovať aspoň na dvore, pomocné vodiace čiary nám presne sedeli s vonkajšou hranou dlažby na dvore. Paráda 🙂 .

A bol som prichytený pri čine 😀 

Zdroje a info:

https://www.drive2.com/l/491881371166310548/
https://www.drive2.ru/l/8963684/
https://www.drive2.ru/l/469123679494603059
https://www.briskoda.net/forums/topic/390245-bolero-rear-view-camera/
https://www.drive2.com/l/475526960336863333/
https://www.briskoda.net/forums/topic/422535-ebay-rearview-camera/
https://www.drive2.com/l/492083406427914432
https://www.drive2.ru/l/6536403/

6 komentárov článku “Cúvacia (parkovacia) kamera

    1. kondenzátor som nepoužil. je to iba návrh v prípade použitia čínskej, teda neoriginálnej kamery. našiel som to pri viacerých zdrojoch a stránkach

  1. wirer did you change the time the camera stays active after you remove reverse gear ? and i have one more question , if you remove the car from its reverse and the camera view dissapear does it still show the original parking sensor view ( the black screen with the parking lines)

  2. Dobry den. Mam auto vyrobene v maji 2017. Fabia MC. Zvladne radio spolupracu s cuvacou kamerou? Uvazujem o kamere s svetlom pre SPZ
    . Dakujem

    1. Zavisi od radia. MC ma myslim obycajny Swing (3 tlacidla na kazdej strane) a tam to vedia len niektore modely (koncovy index oznacenia radia E a vyssie).
      Ak bolo priplacane za Bolero (4 tlacidla na kazdej strane), nutne preverit koncove trojcislie radia. Potrebne je 840 a vyssie. Oznacenie sa da najst priamo v radiu (Setup – Informacie? Alebo podobne).
      A pri 2017 by som volil original kameru s ostrekovacom ako je v postupe. Je sice drahsia, no v tto lripade bybsom radsej priplatil… Ak by moje radio podporovalo kameru, nevaham rezat vacsiu dieru madla otvarania kufra (starsie rocniky mali madlo mensie)

Napísať odpoveď pre willempiej Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore